Nyheter

Kreativt tänkande i LUOTU-dagen

24.11.2010
-

Man var kreativ i LUOTU-dagen som ordnades i Vasa 23.11 då Sture Udd var förhindrad på grund av problem med flygtidtabeller. Udd ville ändå berätta om UpCode så presentationen bandades in i Mellanöstern och skickades till LUOTU-dagens arrangörer. Problem solved!

Man var kreativ i LUOTU-dagen som ordnades i Vasa 23.11 då Sture Udd var förhindrad på grund av problem med flygtidtabeller. Udd ville ändå berätta om UpCode så presentationen bandades in i Mellanöstern och skickades till LUOTU-dagens arrangörer. Problem solved! 

Nätverket för kreativa branscher som hör till Kohesions- och konkurrenskraftsprogrammet (KOKO) ordnade tillsammans med Vasaregionens Utveckling Ab VASEK och MediaCity en LUOTU-dag, som är en nätverkande tillställning avsedd speciellt för de kreativa branschernas, ICT-, välfärdsbranschens samt kultur- och turismsektorernas företag. 

Sture Udd presenterade UpCode från distans.

Under LUOTU-dagens gång träffade deltagare andra företagare och finansiärer på förhands-bokade ömsesidiga halvtimmesmöten. Då hade man möjlighet att berätta om sitt eget företag och kunnande och samtidigt blev man bekant med nya potentiella samarbetspartners.

För LUOTU-dagens praktiska arrangemang ansvarade Konffa Oy och Piia Hanski berättade att både deltagare och uppträdande gav endast positiv feedback om tillställningen: - Konceptet har sagts vara fungerande och de som kom till matchmaking-möten var nöjda med att man kunde förbereda sig för möten och också dra all nytta av dem.

Miia Äkkinen från Meritext, som erbjuder konsultering och utbildning angående sociala medier, hade träffat representanter från fem olika företag. - Jag har också bokat två möten där vi vidare kartlägger möjligheter till samarbete, berättade Äkkinen.

Miia Äkkinen berättade till Pontus Blomberg från 3DStudio Blomberg LTD om sitt företag.

Johanna Haveri från Viestintä Oy Prowomedia hade också knytit nya kontakter under dagen och tyckte att det är tämligen sannolikt att någonting nytt följer av dessa möten: - När vi diskuterade med ett företag kom det tydligen fram att vi båda skulle dra nytta av samarbetet!

Det fanns också möjlighet till Jalostamo-sparrning under dagen och alla sparrningstider var också fullbokade. Senare på kvällen ordnades en MindClub-tillställning där ämnet var "Cash out of Chaos - hur blir det digitala till pengar?"

Johanna Haveri från Viestintä Oy Prowomedia och marknadsföringsdirektör Ingemar Tåg från Vasa stadsteater kartlägger möjligheter till samarbete.