Nyheter

Känn din målgrupp och skapa ett varumärke av turistprodukterna

27.10.2017
-

Turistbranschens projekt Spotlight High-Low coast ordnade en inspirationsdag 26.10 på M/S Wasa Express. Dagen inleddes genast på morgonen i en energisk anda när Jerry Engström, marknadsföringsdirektör och turistföretagare, berättade om hur man skapar varumärken och om marknadsföring.

Jerry EngstromTuristbranschens projekt Spotlight High-Low coast ordnade en inspirationsdag 26.10 på M/S Wasa Express. Dagen inleddes genast på morgonen i en energisk anda när Jerry Engström, marknadsföringsdirektör och turistföretagare, berättade om hur man skapar varumärken och om marknadsföring.

Den viktigaste vägledningen som Engström gav turistbranschens företagare inom Kvarkenområdet och på Höga kusten var att bibehålla fokus och skapa en strategi:

– Tid och budget har alltid sina begränsningar, så skapa en strategi och koncentrera dig på den. Sätt inte målet för högt, utan var realist och prioritera och gör enligt det en tidtabell för dina mål.

Engström påminde även om vikten av att känna målgrupperna utan och innan:

– Dela in dina produkter och paket i olika rutfält och för olika målgrupper. Fundera över hur din målgrupp tänker och vilka behov den har? Delar din målgrupp ditt företags värderingar? Hela personalen, även varje sommarjobbare, måste känna till såväl företagets värden som alla målgrupper och deras behov. Endast då kan man erbjuda kunderna bästa möjliga service och kvalitet.

Enligt Engström har man för många målgrupper om kartläggningen av dem känns för jobbig. Då blir också marknadsföringsbudgeten per målgrupp lätt alldeles för liten.

Enligt Engström är det även viktigt att föra en dialog med kunderna och fråga efter deras åsikter och behov. Det är livsviktigt att stå ut i konkurrensen:

– Vad är den första sak du kommer att tänka på när det gäller ditt turistmål? Sydney har sitt världsberömda operahus, vad är operahuset i ditt område? Betona det unika med resmålet, för vi kan inte prata om alla mål med alla potentiella kunder.

Engström påminde också om att turistföretagets kommunikation och närvaro på sociala medier ska utgå från företagets strategi och allt kommunikationsmaterial måste basera sig på den här strategin. Vad är företaget eller vad vill det inte vara? Det här måste framgå av precis alla budskap vi sänder ut och av alla bilder i samband med det.

Christopher StromPå inspirationsdagen fick man även lyssna på Christopher Storm från företaget Granö Beckasin. Han berättade sitt företags historia och tog upp hur man på ett framgångsrikt sätt lyckats paketera sina turistprodukter:

– Vem är det som ska sköta paketeringen? Det är nog du som vill sälja något. Du måste ta hand om paketeringen. Fundera över vad som gör den tjänst eller turistprodukt du erbjuder så unik och på vilket sätt den kan kombineras med andra unika upplevelser.

Storm rekommenderade att man ser övriga turistföretagare som samarbetspartner i stället för konkurrenter och att man friskt rekommenderar även andra företag och aktiviteter till sina egna kunder, för på det viset utvecklas turismen i hela området. Naturligtvis ska man betala provision åt den som säljer företagets produkter, må det sedan vara en resebyrå eller en annan företagare.

Fredri SkottFredrik Skott från Kalle’s Inn berättade om de övernattningsstugor i glas som färdigställts på Klobbskat under sommaren och hur det lokala intresset för denna unika, naturnära upplevelse har överraskat dem:

– Men den viktigaste kundgruppen för oss är regionens stora företag, vilka utgör 97 % av våra kunder. Till dem erbjuder vi endast högsta möjliga kvalitet och gourmetmat.

Skott tror även att kunderna återvänder för att övernatta i glashusen:

– Våra företagskunder har alltid nya gäster och även en övernattning alldeles vid havet erbjuder en annorlunda upplevelse beroende på årstid.

yleisoSpotlight-projektledarna Marianne Sjöström från Kvarkenrådet och Peter Källberg från Vasaregionens Utveckling Ab VASEK var båda nöjda med seminariedagen på båten:

– Alla deltagare verkade vara mycket nöjda och många sade sig ha fått enormt mycket inspiration. Nu hoppas vi att alla har möjlighet att skrida till verket och börja utveckla sitt eget varumärke och sina egna produkter innan säsongen 2018.

 

[contact_member,name=Peter Källberg,id=19,details=Name]

Intrerreg BA SV RGB