Huolitsijafoorumissa puhuttiin mahdollisuuksista – ja niitähän on!
VASEKin logistiikka-asiantuntijoiden Riitta Björkenheimin ja Anna Måtts-Fransénin järjestämä perinteinen Huolitsijaforum keräsi tuvan täyteen, huolitsijoita, logistiikkatoimijoita sekä laivayhtiöiden ja seudun yritysten ja teollisuuden edustajia.
VASEKin logistiikka-asiantuntijoiden Riitta Björkenheimin ja Anna Måtts-Fransénin järjestämä perinteinen Huolitsijaforum keräsi tuvan täyteen, huolitsijoita, logistiikkatoimijoita sekä laivayhtiöiden ja seudun yritysten ja teollisuuden edustajia.
– Meitä logistiikka-asiantuntijoita on seudullisessa kehitysyhtiössä kaksi, mikä on perin harvinaista, mutta se osoittaa kuinka tärkeänä logistiikan kehittämistä pidetään sekä yritysten että seudun toimintaedellytysten kannalta, Björkenheim muistutti ja jatkoi esittelemällä mitä seudun logistiikan kehittämisessä juuri nyt on käynnissä ja mitä on vielä edessä.
– Erikoiskuljetusreitit, kaupungin sisäinen saavutettavuus, kestävä liikkuminen, yhteydet satamaan ja logistiikka-alueille, pääväylät, kansalliset ja kansainväliset yhteydet eri kuljetusmuodoilla, Björkenheim luetteli ja jatkoi:
– Nämä ovat käynnissä nyt, osa on edessä hetken päästä ja osa on selvästi tulevaisuuden asioita.
Teijo Seppelin Kvarken Ports -satamayhtiöstä esitteli satamassa meneillään olevia projekteja ja tulevaisuuden suunnitelmia aikatauluineen.
– Uusi matkustajalaituri saadaan valmiiksi keväällä 2021, sopivasti Toukokuun ensimmäisenä päivänä tapahtuvaa neitsytmatkaa varten, Seppelin kertoi.
– Kun nämä kaikki suunnitelmat on toteutettu, on satama aika pitkälti valmis. Siellä on silloin kaikki mitä tarvitaan. Vaasan satama on täsmäsatama, eikä sen ole tarkoitus ollakaan mikään bulkkisatama, vaan palvella yrityksiä 150 kilometrin säteellä.
Rautatie keskustasta satamaan on kunnostettu muutamia vuosia sitten, ja rautatiet tulee aivan satamaan asti. Suunnitelmissa olevan Lassenlaiturin jatkon myötä junalla pääse aivan laituriin saakka. Hiili- ja Reininlaiturin rakentaminen on aikataulutettu, ja tulevaisuudessa sinnekin ehkä saadaan myös raiteet ulottumaan. Lassenlaiturin jatkon rakentamisen aikataulu puolestaan on vielä avoin, mutta projekti on prioriteeteissa korkealla
Seppelin muistutti, että sataman kehittämistä tehdään yhteistyössä ja yritysten tarpeita kuunnellen. Hän kehottikin kaikkia ottamaan yhteyttä niin pienten kuin suurtenkin kehitysideoiden kanssa.
Wallenius Sol avaa marraskuussa laivayhteyden Vaasasta Travemündeen, Benelux-maihin ja edelleen Isoon-Britannian. Wallenius Solin Jonas Wahlin muistutti, että he mielellään niputtavat tavaravolyymeja, jotta saadaan taloudellisia hyötyjä sekä luotua joustava ja skaalautuva systeemi ja sitä myötä kestävät kuljetukset ja merkittävät ympäristöedut.
Wahlin esitteli myös varustamon vuonna 2021 valmistuvia uusia aluksia, jotka on rakennettu nimenomaan raskasta rahtia varten:
– LNG-propulsiolla kulkevat alukset ovat yksi askel parempaan suuntaan, vaikka LNG onkin fossiilinen polttoaine. Mutta ehkä joskus nämä sekä kontteja että ro-ro-rahtia kuljettavat alukset kulkevat biokaasulla.
Wallenius Sol arvioi, että yhtiön uudet alukset kuluttavat puolet vähemmän polttoaineita ja tuottavat 60 prosenttia vähemmän kasvihuonekaasuja. Rikkioksidipäästötkin vähenevät 98 prosentilla.
– Tätä asiakkaat pyytävät, vaikka se on vähän kalliimpaa, mutta jonkun täytyy ottaa se ensimmäinen askel. On hienoa, että asiakkaat ovat valmiita maksamaan vähän ekstraa tästä, jotta saadaan kuljetusten hiilijalanjälkeä pienennettyä, Wahlin kiitteli.
Huolitsijaforumin päätteeksi Juha Päivike Wärtsilästä antoi tuoreen näkökulman logistiikkaan ja kertoi mistä Smart Technology Hubissa on kyse logistiikan kannalta.
– Ei siis ole kyse tehtaan muuttamisesta, vaan paljon muustakin: Smart Technology Hub on nimensä mukaisesti hubi, innovaatio ja innovaatioalusta. Myönnämme, että emme pysty sen toteuttamiseen itse, vaan haluamme siihen yhteistyökumppaneita. Tavoitteena on sijainnin ja Vaasan sataman toimintojen maksimaalinen hyödyntäminen. Ja nyt marraskuussa avautuva rahtilinja antaakin meille siihen loistavan mahdollisuuden, Päivike kertoi ja jatkoi:
– Painotamme yhteistyötä ja uusia innovaatioita, tutkimusta ja tuotekehitystä ja haluamme saada aikaan uuden ekosysteemin. Meillä on jo energiaklusteri, mutta voimme olla vieläkin enemmän. Vaasan satama on ketterä ja täällä on helppo kokeilla erilaisia konsepteja, jotta voimme optimoida niin tavaravirtoja kuin laivayhteyksiäkin. Myöhemmin niiden toisintaminen onnistuu myös muualla.
Päivike peräänkuulutti kriittisen massan rakentamista, jotta muutosta saadaan aikaan.
– Potentiaalia on! Tämä on hieno mahdollisuus saada aikaan ympäristöystävällisempiä kuljetuksia.