Hållbart resande gagnar både anställda och arbetsgivare
En sväng via dagis före arbetet, fram och tillbaka på möte till andra sidan stan, och hem igen efter arbetsdagen, via mataffären och dagis… Det vore fint att kunna cykla och gå mer i vardagen. Eller varför inte utnyttja kollektivtrafiken? Dock påverkar ofta andra människor och deras behov hur vi förflyttar oss från en plats till en annan.
En sväng via dagis före arbetet, fram och tillbaka på möte till andra sidan stan, och hem igen efter arbetsdagen, via mataffären och dagis… Det vore fint att kunna cykla och gå mer i vardagen. Eller varför inte utnyttja kollektivtrafiken? Dock påverkar ofta andra människor och deras behov hur vi förflyttar oss från en plats till en annan.
Inom MoveIT-projektet har vi bland annat följt en pilot – som nyligen genomförts i Umeå – där Volvos och Komatsus anställda uppmuntrats att ta sig hållbart till och från jobbet. Många av de anställda i dessa nämnda företags mansdominerade branscher tar bilen till jobbet, ofta dessutom ensamma. Detta beteende är något man vill utmana. De anställda fick gratis busskort, erbjöds elcyklar och möjlighet till samåkning. Vi ser fram emot att höra mer från andra sidan Kvarken när resultaten och deltagarnas erfarenheter offentliggörs.
Att förflytta sig till och från jobbet med egen muskelkraft är på många sätt ett bra alternativ för både arbetstagaren och arbetsgivaren. Motion främjar de anställdas hälsa, samtidigt som företagen sparar när sjukfrånvaron minskar och färre parkeringsplatser behöver upprätthållas. Miljövänliga transporter hör till den moderna livsstilen och är också en tydlig strategi- och imagefråga för många företag.
Ändå är det inte alltid möjligt att t.ex. cykla – då både arbetets natur och livspusslet påverkar det att man lämnar cykeln hemma och hoppar i bilen istället. Fritiden uppskattas och man vill ogärna offra den för vardagspendling, samtidigt som tröskeln för att ändra på rutiner är hög.
Målsättningen med MoveIT-projektet är att försöka knyta samman olika möjligheter att röra sig hållbart i Vasaregionen, och samtidigt åskådliggöra hur man kan se på transport som en service. Transport- och kommunikationsverket TRAFICOM definierar transportservice som en service eller servicekombination anknuten till offentlig eller privat transport. Det handlar således om att bygga smidiga resekedjor, eller närmare bestämt att kombinera olika transportmedel och integrera information och digitala tjänster som oskiljaktiga element av transportsystemet.
Nu är det läge att utveckla transportservicen även här hos oss. Vasklot står inför stora förändringar, utvecklingen av GigaVaasa-området framskrider och Travdalen planeras för fullt. Biogasbussarna är bekanta inslag i stadsbilden och Vasa stads koldioxidneutrala mål förutsätter att vi fortsätter utveckla hållbart resande och transportservice på olika plan.
Faktum är att inte alla bor i städer och kan därför inte förlita sig på t.ex. cykeln eller kollektivtrafik – det är här transportservice skapar möjligheter. Att MoveIT uppmuntrar till hållbart resande betyder inte att vi kräver avskaffande av privatbilism. Vi strävar efter att hitta och skapa alternativ till användningen av den egna bilen som passar boplats och livssituation.
Får jag lov att utmana dig? Nu när föret är optimalt, fundera på hur du rör dig. Vilka alternativ har du? Vad hindrar dig från att utnyttja olika former av hållbart resande, och vad krävs för att du ska ta dig över dessa hinder.
Kolumn publicerat på Vaasa Insider 25.6.2019