Nyheter

Genom att beakta åtkomlighet och tillgänglighet får turismföretagare nya kundgrupper

26.2.2019
-

Både Happonen och Parviainen påminner om att genom att beakta specialgruppernas behov och sörja för tillgängligheten har turismföretagarna möjlighet att få nya kundgrupper bara med hjälp av små åtgärder. De uppmanar också företagarna att på förhand fundera över hur ekonomiskt tillgänglig naturen och naturtjänsterna är.

Parviainen HappoinenJukka Parviainen, Finlands handikappidrott och -motion VAU rf och Juha Happonen, Kalastusohjelmapalvelut Happonen Ky

Juha Happonen är en serviceföretagare som erbjuder fiskeupplevelser och även är utbildare inom området. Han har flera decenniers erfarenhet av att guida specialgrupper, så när han i workshopen Blue care listar de krav som ställs på en person som tänker guida fisketurer för specialgrupper, uttalas de med eftertryck och med erfarenhetens djupa stämma:

– Guiden måste vara väldigt observant och beakta olika deltagare på ett jämlikt sätt. Alla slags grupper kräver en god förmåga att arrangera och organisera, men i synnerhet då man jobbar med specialgrupper, så som rörelse- eller förståndshandikappade, rehabiliteringsklienter inom mentalvården eller drogmissbrukare. Guiden bör också vara i god form, så att inte hen är den första i gruppen som kroknar, listar Happonen och fortsätter:

– Med specialgrupper, precis som med barngrupper, krävs flexibilitet och bra tålamod. En tillräcklig grundutbildning till exempel inom vårdsektorn eller praktisk erfarenhet av specialgrupper behövs.

Happonen påminner om hur viktigt det är att planera på förhand och alltid ha även en reservplan klar ifall det till exempel blir dåligt väder. Man bör planera i god tid på förhand och informera den som beställt utfärden om vilken slags utrustning och matsäck som behövs.

– Man ska också alltid ta reda på antalet deltagare och hur många assistenter som följer med. När man vet vilka begränsningar deltagarna har, kan man beakta dem i säkerhetsplanen och i valet av plats eller färdmedel.

Enligt Happonen är barngrupper och specialgrupper tacksamma att guida, för tillsammans med dem åker man inte ut på fisketur för fångstens skull, utan för att njuta av naturen och det man gör. Till och med en liten fångst kan vara en upplevelse.

– Naturen vårdar och öppnar upp lås. Att röra sig i naturen och njuta av det är en utomordentlig rehabiliterande sysselsättning

ParviainenJukka Parviainen på Finlands handikappidrott och -motion VAU rf kartlägger tillgängligheten vid idrottsanläggningar och han påminner om att även mycket små åtgärder kan göra det möjligt för alla att röra sig i naturen.

– Tillgänglighet betyder att alla kan agera på ett jämlikt sätt. Och det räcker inte att bara kunna ta sig fram till platsen, man måste också kunna göra något där. Man räknar med att 20 procent av befolkningen under något skede av sitt liv hör till en specialgrupp. Till exempel en mamma som går med barnvagn eller en åldring med balanssvårigheter.

Parviainen påpekar att man bör berätta på förhand om hur man kan ta sig till platsen, men även på vilket sätt platsen eller målet inte kan nås:

– Beskriv hurudan den omgivande terrängen är i verkligheten, så att var och en själv kan avgöra om resmålet är tillgängligt med det egna handikappet. Berätta också ifall den handikapptoalett som finns på platsen är i bruk bara under vissa öppettider. Då kan personen som kommer till platsen ta detta i beaktande.

Parviainen påminner fiske- och naturguiderna om att beakta att tillgängligheten bör vara en kontinuerlig kedja: förhandsinformation, ankomst, ingång, agerande på plats.

– Och tveka inte att fråga! Hur funkar det här för dig? Hur kan jag hjälpa till? Vilka hjälpmedel behöver du?

Handikapporganisationerna erbjuder hjälp med att kartlägga tillgängligheten då man bygger natur- eller motionsresmål eller sätter dem i skick. Parviainen betonar att man alltid bör inkludera slutanvändarna i planeringen.

Både Happonen och Parviainen påminner om att genom att beakta specialgruppernas behov och sörja för tillgängligheten har turismföretagarna möjlighet att få nya kundgrupper bara med hjälp av små åtgärder. De uppmanar också företagarna att på förhand fundera över hur ekonomiskt tillgänglig naturen och naturtjänsterna är:

– Ska även assistenten betala en avgift? Det är fråga om ditt levebröd, så du måste fundera noga i vilka fall också assistenten betalar och i vilka fall inte.

Kallberg Yli LauriProjekticheferna Peter Källberg och Martta Ylilauri.

Blue Care-workshopen Rehabiliterande fiske och turism i vattenområden arrangerades som ett samarbete mellan projekten Tillväxt genom information - besöksnäringen i fokus och Livskraft från den österbottniska naturen.

 

Taggar: