Första steget var det största
Trots 23 års erfarenhet av företagande och ett omfattande företagsköp för några år sedan, hade Jukka Hämäläinen inte tidigare använt sig av VASEK: s tjänster. När han nu genom en investeringsstödsansökan fått bättre insikt i organisationens serviceutbud, vill han rekommendera alla företagare att då och då ta sig tid för att stanna upp och fundera på vilken hjälp man skulle kunna söka i olika frågor och brytningsskeden.
Jukka Hämäläinen driver tillsammans med sin bror Jani familjeföretaget Kotileipomo Hämäläinen sedan år 2000. I koncernen ingår sedan 2020 även Vöråpojken och dess enheter. De båda bagerierna grundades 1926 respektive 1962 på samma dag, den 15 december.
Glad över hjälpen som var ”guld värd”
Trots 23 års erfarenhet av företagande och ett omfattande företagsköp för några år sedan, hade Jukka Hämäläinen inte tidigare använt sig av VASEKs tjänster. När han nu genom en investeringsstödsansökan fått bättre insikt i organisationens serviceutbud, vill han rekommendera alla företagare att då och då ta sig tid för att stanna upp och fundera på vilken hjälp man skulle kunna söka i olika frågor och brytningsskeden.
Jukka Hämäläinen äger tillsammans med sin bror Jani Hämäläinen Kotileipomo Hämäläinen, som grundades redan 15 december 1926. De utgör fjärde generationen företagare i branschen, och för tre år sedan köpte de ytterligare ett bageri med långa traditioner – Vöråpojken.
– Vöråpojken grundades faktiskt samma datum, 15 december 1962, och köpebrevet undertecknades den 15 december 2020, berättar Jukka.
Konditorivaror med en touch av vinter och jul. Produkterna säljs bland annat i butiker och i de egna caféerna i Rewell Center och på Olympiagatan, men speciellt inför julen ökar företagsbeställningarna.
Kotileipomo Hämäläinen verkar på industriområdet i Smedsby medan Vöråpojken har tre verksamhetspunkter; Vörå, Nykarleby samt bageriet på Prisma i Hemstrand. Till de båda bolagen finns även två caféer knutna: Görans Konditori i Rewell Center samt ett på Olympiagatan i Vasa. Några större förändringar i verksamheten föranledde förvärvet inte – Vöråpojkens produkter saluförs fortsättningsvis under sitt ursprungliga namn.
– Det är två anrika bagerier med liknande kundkrets, och i sortimentet ingår allt från matbröd till kaffebröd, konditorivaror och olika salta produkter, berättar Jukka vidare.
Sammantaget sysselsätter företagen drygt 50 personer, och nu i november-december infaller flera av årets höjdpunkter i branschen: Farsdag, Självständighetsdagen, Lucia samt jul och nyår.
– Högtiderna befrämjar försäljningen och är därför viktiga. December är en av årets brådaste månader. Första tiden på det nya året piggas upp av Fastlagstiden och Runebergsdagen. Folk lägger numera också större vikt vid att också fira mindre festdagar och njuta av delikatesser, såväl hemma som på café, konstaterar Jukka.
För att säkra tillverkningen av lokala bageriprodukter hos Vöråpojken blev det aktuellt med en kapacitetsökning i form av en ny, energieffektiv maskin, som samtidigt underlättar personalens arbete.
– I ett helt annat ärende träffade jag företagsrådgivare Olav Nylund från VASEK och ställde efter stund frågan om vad VASEK egentligen gör. Våra investeringsbehov kom då på tal och jag fick genast klar och tydlig information om vilka stödmöjligheter vi hade och hur ansökningsprocessen fungerar. Olav var mycket tjänstvillig och erbjöd sig genast hjälpa till, fortsätter Jukka.
Två möten räckte för att få stödansökan gjord och nu återstår bara att vänta på beslut.
– Med investeringen slår företaget vakt om fortsatt produktion i Vörå och visar samtidigt att man uppskattar den lokala tillgången på kunniga och trogna medarbetare - en lyckad satsning för landsbygden, konstaterar Nylund. Under diskussionerna med Jukka hittade vi flera utvecklingsmöjligheter, inte minst gällande hållbarhetskommunikationen, som ju är ett aktuellt tema, fortsätter han.
– Att förbättra vår kommunikation och marknadsföring finns på listan och nu vet jag var jag kan få hjälp, konstaterar Jukka.
Han är mycket glad över det stöd han fått från VASEK hittills och rekommenderar varmt andra företag att vända sig till deras företagsrådgivare när behov finns.
– Man kan själv inte kunna och hålla koll på allt. Att få tillgång till sådan expertis är guld värt. Mötena med Olav krävde inte någon stor tidsinvestering för min del heller - det första steget var det största – att be om hjälp.
Fyllning och vikning av de klassiska syltgrisarna görs fortfarande som ett hantverk.
– Alla företagare borde regelbundet stanna upp och fundera vad de kunde behöva stöd och hjälp med. Det finns expertis att tillgå på VASEK, den är guld värd och kostar inget. Ta vara på det – ingen kan själv kunna och göra allt, konstaterar Jukka Hämäläinen.
Text och bilder: Anna Sand/by Sand