Nyheter

Företagarna på Wasa Wellness strävar efter hållbarhet i sin verksamhet

15.5.2020
-

Wasa Wellness, ett gemensamt hem för cirka 20 företagare som erbjuder olika välmåendetjänster, tog ett konkret steg mot en ännu mer hållbar verksamhet: centret utförde i början av året en Green Start-självvärdering med godkänd bedömning och får nu använda Green Start-statusen i sin marknadsföring. Inspiration för att utföra just Green Start fick de från ett infotillfälle på ämnet, som ordnades inom VASEKs projekt Tillväxt genom information i höstas.

manadsmoteEn del av Wasa Wellnessföretagarna på ett av de månatliga mötena där gemensamma ärenden diskuteras.

Wasa Wellness, ett gemensamt hem för cirka 20 företagare som erbjuder olika välmåendetjänster, tog ett konkret steg mot en ännu mer hållbar verksamhet: centret utförde i början av året en Green Start-självvärdering med godkänd bedömning och får nu använda Green Start-statusen i sin marknadsföring. Inspiration för att utföra just Green Start fick de från ett infotillfälle på ämnet, som ordnades inom VASEKs projekt Tillväxt genom information i höstas.

Carina Granö-Träskelin.

I och med att man utför en Green Start-självvärdering förbinder man sig till att handla i enlighet med vissa hållbara principer. I början av processen väljer man alltså fem fokusområden av totalt elva, varav marknadsföring och avfallshantering är obligatoriska. Inom de olika fokusområdena ska man svara på olika kriterier och berätta hur man förhåller sig till dem i företaget.

– På Wasa Wellness bildade vi en mindre grupp av oss företagare som bearbetade självvärderingen. Under våra månatliga möten har vi sedan länge lyft fram hållbarhetsärenden på agendan och beaktat dem i vår vardag, så det var naturligt för oss att ta detta steg, berättar Carina Granö-Träskelin, vd för Wasa Wellness (på bilden till höger).

Aspekter som Wasa Wellnessföretagarna tog upp i sin självvärdering var till exempel att gynna lokalt närproducerade varor samt att sträva efter att endast använda miljövänliga kemikalier i städningen.

– Man kan säga att vi sysselsätter folk indirekt, för under vår nioåriga historia har många enskilda välmåendeföretagare kunnat sysselsätta sig på heltid tack vare oss och det nätverk vi erbjuder. När vi väljer samarbetspartners väljer vi alltid i första hand lokala, fristående företagare, inga kedjor, förklarar Granö-Träskelin.

En positiv glimt mitt i krisen

Nu när de fått Green Start-självvärderingen godkänd kommer företagarna på Wasa Wellness att gemensamt gå igenom vad de har förbundit sig till och hur detta kommer att synas i vardagen. Men först gäller det att komma över coronasituationen.

– Det här med Green Start har helt klart varit en liten positiv glimt mitt i krisen, suckar Granö-Träskelin, och fortsätter:

– Det är alltid jättebra att reflektera över vad man har på gång i företaget. Hållbarhet är ett slags modeord just nu, men samtidigt en jätteviktig aspekt. Att fylla i den nätbaserade självvärderingen gick smidigt och svaret kom ganska fort, inom ett par veckor. Värt att fundera på, ifall man vill ha något konstruktivt att koncentrera sig på just nu!

KirsiLoui CarinaGranoTraskelin FridaGranbackaFöretagarna på Wasa Wellness samarbetar mycket. Kirsi Loui, Carina Granö-Träskelin och Frida Granbacka med ballonger på Konstens natt.

 VASEKs turismprojektchef Peter Källberg håller med om att denna tid av osäkerhet kan vara bra att utnyttja som en tid att planera och utveckla sin verksamhet.

– Hållbarhet är något som vi troligtvis kommer att beakta allt mer i vår konsumtion, både vad det gäller vardagliga produkter och tjänster, men även när det kommer till lyx och resor. Ett sätt för dessa företag att skilja sig från de andra är att få en hållbarhets- eller miljöstatus som till exempel Green Start – både ur marknadsföringssynvinkel och givetvis också för att skapa mera hållbara attityder och gärningar som sedan bidrar till en mera hållbar verksamhet, funderar han, och tillägger:

– Ju fler företag som börjar fundera på hållbarhet, desto bättre. Det är ett steg på vägen för att regionen skall kunna profilera sig som en hållbar destination.

 

Taggar: