Nyheter

Förberedelserna inför ägarskiften bör inledas redan flera år innan själva överlåtandet

17.4.2019
-

Väggarna nästan bågnade på restaurang Berny’s på Replot den 15.4, när mera än 110 deltagare från Vasa-, Jakobstad- och Kristinestadregionerna samlades för att höra experternas föreläsningar om de tre mest omtalade ämnen inom ägarskiftesrådgivningen, nämligen företagsvärdering, skattefrågor gällande ägarskiften samt avtalsfrågor.

avausKari Myllymäki, Concordia, Kjell Nydahl, VASEK, Timo Vauhkonen, Kristinestads näringslivscentrum och Antti Alasaari, VASEK.

Väggarna nästan bågnade på restaurang Berny’s på Replot den 15.4, när mera än 110 deltagare från Vasa-, Jakobstad- och Kristinestadregionerna samlades för att höra experternas föreläsningar om de tre mest omtalade ämnen inom ägarskiftesrådgivningen, nämligen företagsvärdering, skattefrågor gällande ägarskiften samt avtalsfrågor.

Tillställningen Ett planerat ägarskifte arrangerades i samarbete med Concordia från Jakobstad och Kristinestads näringslivscentral. Företagsrådgivare Kari Myllymäki från Concordia uppmuntrade deltagarna att nätverka:

– Bekanta er med våra samarbetspartners’ montrar och diskutera även med varandra!

Timo Vauhkonen från Kristinestads näringslivscentral påminde att regionerna kommer att möta utmaningar vad gäller kontinuiteten av företagen:

– Det finns många över 60-åriga företagare och få av dem har ens börjat söka en fortsättare eller över huvud taget påbörjat processen med ägar- eller generationsskifte.

RahtuSakari Rahtu

Som inledning på tillställningen berättade Sakari Rahtu hur han tillsammans med Mika Kultti köpte företaget KapKem i början av 2017 och blev företagare.

– Vi visste ingenting om företagande och var tvungna att grundligt reda ut allting. Det sägs att google hjälper, men oss hjälpte den inte! Personlig experthjälp behövs, det lönar sig inte att lita på google. En kompis berättade att han hade fått hjälp från VASEK, så dit styrde vi kosan. Genom VASEK hittade vi vida nätverk, så ett stort tack till alla för det, prisade Rahtu.

Rahtu rekommenderar starkt alla att anlita en konsult när det är dags att fundera på företagets strategi.

– Nog kostar det ju, men alla har vi samma valuta så man klarar sig med euro, myste Rahtu.

Rahtu påminde även att i ägarskiftesprocessen se till att ansvarsfördelningen mellan delägarna görs ordentligt. Han var nöjd över att han och hans partner i sin egen process hade haft förståelse att anlita experthjälp för sitt företag och satsa på fungerande styrelsearbete, som även involverar professionella medlemmar.

– Om det fanns något jag kunde göra annorlunda i det här ägarskiftet, så skulle jag koncentrera mig på att bättre engagera den tidigare ägaren och säkerställa de personifierade kundrelationerna redan innan ägarskiftet. Övergångsperioden före köpslutet kunde också ha varit längre, så att vi hade haft mera tid att förbereda oss, listade Rahtu.

KostamoAri Kostamo (till höger)

Heidi Furu och Nathalie Myrskog från DKCO samt Ari Kostamo från KPMG föreläste om företagets värdesättning.

– Man kan använda många olika metoder för värdesättning, men gemensamt för dem alla är att värdet på en växande business stiger, medan en vikande tendens inte lockar köpare, betonade Kostamo och fortsatte:

– Priset på företaget är rätt endast just då när affären avslutas och avtalet undertecknas. Under värdesättningen, ifall till exempel en stor kund drar sig tillbaka, är den redan gjorda värdesättningen totalt oduglig.

Furu MyrskogHeidi Furu och Nathalie Myrskog

Furu påminner att företagets värde och pris inte är samma sak. Företagets pris kan sjunka på grund av såväl försäljarens dåvarande situation och köparens överlägsna förhandlingsposition, en svag ekonomisk utveckling, fåtaligheten av potentiella köpare som en oplanerad ägarskiftesprocess. Förväntningarna på företaget samt en välplanerad och koordinerad process däremot höjer på företagets pris.

SundbackÄmnet kring skattefrågor gällande ägarskiften behandlades av Arja Lehto från KPMG och Oskar Sundback (i bilden till vänster) från Näsman & Båsk.

Lehto betonade att optimeringen av företagsstrukturen och kartläggningen av de olika ägarskiftesalternativen samt förberedelserna inför dem måste ofta påbörjas redan flera år innan det egentliga överlåtandet.

– Ägande- och företagsstrukturen har betydelse för både köparen och försäljaren.

Båda specialisterna framhävde att ofta är olika moder- och dotterbolagslösningar behövliga så att man kan skilja på ackumulerade tillgångar och den operativa verksamheten i företaget. I många fall lönar det sig att bilda ett skilt fastighetsbolag av företagets fastighet.

I generationsskiften är det viktigt att komma ihåg även de barn eller arvingar som inte fortsätter verksamheten. Att fördela företaget jämt mellan alla barnen är inte alltid den bästa lösningen, ifall till exempel bara ett av dem bär på det operativa ansvaret.

– Företaget kan överlåtas mot eller utan vederlag, som gåva eller som ett köp. Den som får ett företag som gåva betalar alltid gåvoskatt, men kan vara berättigad till skattelindring. Den rådande politiken avgör hurdana skatteregler som tillämpas, så det gäller att ta i beaktande att skattelindringarna kan åtstramas i framtiden, påminde Lehto.

– Den mentala aspekten, som också alltid hänger ihop med ägar- och generationsskiften, måste man förbereda sig för, precis som för frågor gällande juridiken, avtalen och beskattningen. Det tar också sin tid, för till exempel olika företagsarrangemang kan ta allt mellan sex månader upp till ett helt år, konstaterade Lehto.

GummerusNär det blev tal om avtalsfrågor, fortsatte Joe Gummerus (i bilden till vänster) och Kjell Renlund från EY på den bekanta linjen: det är viktigt att vara beredd och ha förutseende.

– Ett flertal olika avtal och dokument behövs under planering, genomförande och uppföljning av ett ägarskifte. Formen av ägarskiftet, vare sig det handlar om pensionering, generationsskifte eller att man säljer till en arbetstagare, definierar till en viss grad vilka avtal som behövs och hur omfattande de ska vara, påpekade Gummerus.

Ett sekretessavtal bör ingås redan i ett tidigt skede i synnerhet när man säljer till en utomstående.

– Ett sekretessavtal är en nödvändig förutsättning för att man kan påbörja en due diligence-granskning där man går igenom alla betydelsefulla angelägenheter för företaget och granskar att allting är som det ska eller kartlägger eventuella problem. Det är viktigt att inte köpa grisen i säcken! I sekretessavtalet måste man definiera de konfidentiella uppgifterna samt påföljder ifall uppgifterna läcks. En potentiell köpare får ju reda på ganska mycket om företaget via due diligence-granskningen, påminner Renlund.

Läs mera om VASEKs ägarskiftes-tjänster Läs mera om projektet Ett planerat ägarskifte

 

Taggar: