Nyheter

Förändringens vindar blåser inom bilskolebranschen

Bilskolebranschen har genomgått stora förändringar de senaste decennierna – något som påverkar både deras investeringsbehov och inkomster. Antti Holappa har varit bilskoleföretagare sedan 2003 och har sett både för- och nackdelarna.

Laihian Autokoulu1 wwwAntti Holappa driver sedan 2005 Laihian Autokoulu – den enda trafikskolan i Kyrolandet – med filial även i Storkyro.

Bilskolebranschen har genomgått stora förändringar de senaste decennierna – något som påverkar både deras investeringsbehov och inkomster. Antti Holappa har varit bilskoleföretagare sedan 2003 och har sett både för- och nackdelarna.

Holappa utbildade sig till trafiklärare 1997, och har i bakgrunden en utbildning som läkemedelsvaktmästare. Han arbetade fem år inom branschen innan han grundade eget företag tillsammans med en kollega, och startade bilskola med verksamhet i både Laihela och Vasa. Sedan 2005 driver han själv Laihian Autokoulu, som numera även utvidgat till Storkyro.

– Det har gjorts flera reformer i branschen under min tid – bland annat blev ju mopedkörkortet obligatoriskt. Den största reformen gjordes förra sommaren, och medförde att priset på B-körkortet föll med 40 procent, berättar Holappa.

Laihian Autokoulu4 www
Pimeän- ja liukkaan kelin ajon opettamiseen tarkoitettu ajosimulaattori on nykyään välttämätön autokoulussa. Antti Holappa investoin simulaattoriin jo vuonna 2016 ja hän sai siihen Leader Yhyreksen myöntämän investointituen.

Antalet minimilektioner sänktes både gällande teori och praktik, samtidigt som ribban för att klara körprovet höjdes. Hemundervisningen underlättades samtidigt och det så kallade andra och tredje skedet i undervisningen föll bort helt.

Även kraven på undervisning i så kallad riskkörning – körning i mörker och halka – har förändrats och idag är det ett måste för en trafikskola med en körsimulator, där båda dessa kan utföras.

– Kunden har idag rätt att välja om den vill utföra sin halkkörning på simulatorn eller på halkbanan i Vasa, berättar Holappa.

Han investerade i en körsimulator redan 2016, och fick då hjälp med ansökan för investeringsstöd från VASEK och företagsrådgivare Antti Alasaari. Numera har de även kontakt genom företagarföreningen Laihian Yrittäjät, där Holappa sedan årsskiftet är ordförande.

– Föreningen har ett nära samarbete med VASEK och Antti är en aktiv och driven företagare som det är lätt att jobba med, konstaterar Alasaari.

 

Laihian Autokoulu11 wwwHolappa startade i höstas även upp trafik med minibuss under namnet Nuuca Line, som en bisyssla till trafikskolan.

Ett tecken på företagsamhet är också den bisyssla som Holappa startade upp i oktober under namnet Nuuca Line.

– Jag skaffade trafiktillstånd och kan nu erbjuda olika grupptransporter för upp till 20 personer, berättar Holappa.

Samtidigt håller han kostnaderna med trafikskolan nere – mycket tack vare den digitalisering som också skett i branschen.

– Teorilektionerna sker idag via webben och vi behöver varken undervisningsutrymmen eller teorilärare längre. De administrativa uppgifterna sköter jag också själv.

Holappa är övertygad om att trafikskolornas tjänster också kommer att behövas i framtiden – det gäller bara att anpassa sig efter utvecklingen.

– Oberoende av om man själv vill eller inte, ler han. Jag trivs med att jobba med människor, och om några år vet vi mer om effekterna av reformen, avslutar Holappa.

 

Text och bilder: Anna Sand/bySand

 

Taggar: