Flyttar flygvärldens ändringar passagerare från flyg till tåg?
Area Vice President Rolf Backman från Finnair besökte Vasa 7.11 för att delta i tillställning där temat var flygtrafik. Tillställningen arrangerades av Österbottens handelskammare och Vasaregionens Utveckling Ab VASEK. Närvarande var även Vasaregionens flygstrategigrupp, Travel Managers från regionens toppföretag samt aktörer från turismbranschen.
Area Vice President Rolf Backman från Finnair besökte Vasa 7.11 för att delta i tillställning där temat var flygtrafik. Tillställningen arrangerades av Österbottens handelskammare och Vasaregionens Utveckling Ab VASEK. Närvarande var även Vasaregionens flygstrategigrupp, Travel Managers från regionens toppföretag samt aktörer från turismbranschen.
Flygbranschen och orsakerna till branschens stora utmaningar var tillställningens diskussionsämnen. VASEKs logistikexpert Riitta Björkenheim poängterade att det är fråga om en triangelmodell där alla parter påverkar allt: regionens livskraftighet och konkurrenskraft, Finnavias reaktion till ändrade situationer, samt andra flygbolags beslut om att lägga ner rutter.
Juha Häkkinen och Riitta Björkenheim
Björkenheim och Österbottens handelskammares vd. Juha Häkkinen var eniga om vad alla dessa ändringar betyder för resenärerna:
– Resenärerna har mindre valmöjligheter och det är allt mer utmanande att hitta lämpliga tidtabeller. Att få biljetter till passliga flyg är svårare, och då blir tåget ett bra alternativ. Övernattningarna blir dyrare och detta kombinerat med högre biljettpriser betyder högre kostnader inom affärsresandet för företagen, räknar Björkenheim upp och fortsätter:
– Dåliga returflygtidtabeller är en orsak till att resenärerna väljer tåget.
– Idag har vi fått diskutera med Finnairs representant om hur de stigande biljettpriserna kunde kontrolleras samt vilka önskemål, förväntningar och förbättringsförslag regionen har med tanke på tidtabeller och antalet sittplatser i flygplanen, konstaterar Häkkinen.
Lyckligtvis hade Rolf Backman glada nyheter gällande flygrutten, som ur Finnairs perspektiv är ett positivt problem då efterfrågan är större än utbudet.
– Vi har bytt ut de plan som flyger Vasa-Helsingfors till större plan, och ett nytt dagligt flyg sätts in på rutten i mars när sommartidtabellerna tas i bruk. Om detta inte räcker, följer vi konstant flygens passagerarmängder för att få reda på var flaskhalsarna finns och se hur vi kunde åtgärda dem. 100 % av vår flygkapacitet är i användning, vilket betyder att Vasa tävlar om flygplanen med andra regioner och Europas destinationer. Om vi sätter in ett större flygplan på vår Vasarutt, är det i sin tur bort från någon annan rutt, och Finnair måste hela tiden tänka på lönsamheten, berättar Backman.
Backman och Björkenheim är båda nöjda över regionens och Finnairs välfungerande samarbete:
– VASEK samlar ihop företagens och de enskildas önskemål samt respons och levererar allt till oss. Vi lyssnar alltid noggrant, försäkrar Backman.
– Vi har en bra situation då flygbolaget lyssnar på Vasaregionens önskemål, och har dessutom kunnat svara på önskemålen så pass snabbt, konstaterar Björkenheim.
Rolf Backman
Närmare uppgifter
Riitta Björkenheim
Vasaregionens Utveckling Ab VASEK
044 512 6612
riitta.bjorkenheim@vasek.fi
Juha Häkkinen
Österbottens handelskammare
0500 561 036
juha.hakkinen@ostro.chamber.fi