En trygg och säker försäljning
Den 7. 9 samlades en grupp företagare, som är intresserade av försäljning och marknadsföring, till “Sälj tryggt och säkert” -tillställningen, som ordnades av Vasa företagare och Nyföretagscentrum Startia. På tillställningen gav expertorganisationerna sina bästa tips om säkerheten.
Den 7. 9 samlades en grupp företagare, som är intresserade av försäljning och marknadsföring, till “Sälj tryggt och säkert” -tillställningen, som ordnades av Vasa företagare och Nyföretagscentrum Startia. På tillställningen gav expertorganisationerna sina bästa tips om säkerheten.
Sociala medier kan inte ignoreras
Enligt Peter Hellström, från Creamarketing, bör företaget vara med i någon kanal av sociala medier, eftersom även kunderna finns på sociala medier.
Peter Hellström från Creamarketing behandlade i sin presentation försäljning och marknadsföring via webbsidor. Det viktigaste, enligt Hellström, är att skapa ett bra och intressant innehåll på nätet.
Företaget får inte heller glömma vikten av sociala medier vid marknadsföringen.
- Ifall kunden är med på Facebook, så måste också företagaren vara med, säger Hellström.
- Det lönar sig att använda sociala medier för olika ändamål. Till exempel på LinkedIn har företaget möjlighet att bygga sin trovärdighet.
Företaget bör även synas i Googles sökresultat, helst redan på första sidan. Synlighet kan köpas till exempel via Google AdWords. Dessutom är det värt att få företaget att synas på olika tjänsteleverantörers hemsidor. Exempelvis kommer ett företag, som tillhandahåller logitjänster, att dra nytta av synligheten på hotellbokningssajter, sådana som Hotels.com.
Idéer och information måste skyddas
Kjell Forsén från Securitas berättade att idéerna och informationen är företagets viktigaste egendom, och ska därför inte doneras gratis
Kjell Forsén från Säkerhetstjänst Securitas rådde företagarna att skydda sina företags immateriella tillgångar. Företaget bör uppmärksamma riskhanteringen, för att förhindra stöld av exempelvis data och information.
Företagaren bör veta vad som är värt att skydda i företaget.
- Idéerna och informationen tillhör företaget. Överlämna dem inte gratis, betonar Forsén
Deltagarna blev även påminda om vikten av säkerhetskopiering, och även ett säkert förvar av säkerhetskopior.
-Om någon stjäl datorn från ditt rum och ser en säkerhetskopia intilliggande, kan du vara säker på att också den försvinner, säger Forsén.
Säkerhetsrisker bildas lätt. Till datorn anslutna anordningar, såsom USB-minnesstickor, kan inkludera exempelvis ett datavirus. Den största risken för säkerheten är dock människan, som använder utrustningen slarvigt.
Användning av standardvillkor rekommenderas
Nathalie Myrskog från DKCO berättade, genom aktuella exempelfall, om skyddandet av immateriella tillgångar och lagstiftningen som gäller näthandeln.
Enligt Myrskog behöver man alltid ha tillstånd exempelvis för användning av ett foto, som någon annan har tagit. Företag bör dra nytta av olika tjänster som förmedlar bilder, såsom Creative Commons, om man inte själv vill fotografera.
Ett företag som driver näthandel rekommenderas att använda standardvillkor, där det bland annat förklaras reglerna relaterade till produkternas leverans eller returnering.
-Näthandelns villkor behöver inte presenteras med enbart text. På webbsidor kan sättas även till exempel tecknade serier där villkoren presenteras, säger Myrskog.
Myrskog påminde företag, som driver näthandel, om att hålla reda på en korrekt hantering av personuppgifterna, som måste uppmärksammas särskilt när EU:s nya dataskyddsförordningar kommer att träda i kraft.
DKCO:s Nathalie Myrskog rådde att presentera villkoren som gäller näthandeln till exempel i form av en tecknad serie.