En klar färgfavorit för kollektivtrafiken – De chockrosa bussarna börjar trafikera år 2022
Vaasan kaupunki ja Mustasaaren kunta perustavat uuden alueellisen joukkoliikenteen, Liftin, jota suunnitellaan ja kehitetään toimivaksi yhdessä asukkaiden kanssa. Asukkaat antoivat kaikkiaan 1862 ääntä, joista pinkki värivaihtoehto sai jopa 703 ääntä.
Vasa stad och Korsholms kommun bildar en ny regional kollektivtrafik som planeras och utvecklas tillsammans med invånarna för att bli fungerande. Det är meningen att Lifti inleder sin verksamhet i augusti 2022.
Syftet med Liftis nya linjenät är att underlätta kommuninvånarnas vardag och på så sätt uppmuntra dem att gynna kollektivtrafiken. Idag är det vanligt i Vasaregionen att man tar bilen också för korta sträckor, fastän 87 % av invånarna bor på mindre än 300 meters avstånd från närmaste busshållplats.
– Förberedelserna inför Vasaregionens kollektivtrafik Lifti pågår under hela året. Vi håller på och skaffar nya bussar, konkurrensutsätter bussbolag samt finslipar program bl.a. biljettförsäljningen och tidtabellerna för kunderna. Vi publicerar Liftis nya linjenät i god tid, så att invånarna kan börja vänja sig vid de nya rutterna och planera sina vardagsresor även med kollektivtrafiken, säger kollektivtrafikplanerare Anastassia Backlund.
Regionens favoritfärg är chockrosa
Invånarna i regionen fick svara på vilket färgalternativ de vill ha på tejpningen på Liftis bussar, och det chockrosa färgalternativet vann omröstningen med 703 röster. Totalt inkom 1862 röster. Inför omröstningen önskade man att invånarna väljer en framtoning för Vasaregionens bussar som skiljer ut sig i trafiken och förmedlar gott humör.
Den regionala kollektivtrafiken förnyas
Vasa stads och Korsholm kommuns nya regionala kollektivtrafik fick i omröstningen som ordnades i september 2020 namnet Lifti. Invånarna deltog ivrigt i omröstningen och sammanlagt 1445 röster inkom.
Vasa och Korsholm har förbundit sig till ett gemensamt verksamhetsområde för kollektivtrafiken, som tas i bruk år 2022. Förändringen kommer att märkas bland invånarna förutom som ett eget varumärke även i form av ett helt nytt linjenät. Målet för den nya kollektivtrafikens verksamhetsområde är att effektivera användningen av kollektivtrafik i alla användargrupper.