Nyheter

Det finns hundratals lediga arbetsplatser i Vasaregionen – företagen lockar talanger tillsammans

Sex företag och organisationer i Vasaregionen samt Vasaregionens Utveckling Ab VASEK och Vasa stad satsar på en gemensam rekryteringskampanj för att få kompetent arbetskraft till regionen. Med i kampanjen är Hitachi Energy, Mirka, Vasa Centralsjukhus, Wapice, VEO och Wärtsilä.

SITE HERO STEP 3 new2Sex företag och organisationer i Vasaregionen samt Vasaregionens Utveckling Ab VASEK och Vasa stad satsar på en gemensam rekryteringskampanj för att få kompetent arbetskraft till regionen. Med i kampanjen är Hitachi Energy, Mirka, Vasa Centralsjukhus, Wapice, VEO och Wärtsilä.  

– Konkurrensen om kunnig arbetskraft har intensifierats och varje region vill ha de bästa talangerna. Vi behöver bara hitta det särdrag med vilket vi kan locka anställda till Vasa. Våra globalt verksamma företag och nya öppningar inom batteriindustrin lockar säkert, berättar Mari Kattelus, marknadsföringschef på VASEK.

Rekryteringskampanjen är en naturlig fortsättning till imagekampanjen, där Vasa och hela regionen siktar på att bli världens lyckligaste plats.

– Vi arbetar mycket hårt för att främja lyckan hos dem som bor här. Ett meningsfullt jobb närheten till havet, natur och fritid är viktiga för alla invånare. Med dessa skiljer vi oss från andra, tror Leena Forsén, Vasa stads kommunikationschef.

Rekryteringskampanjen syftar till att tilltala 25–35-åringar som har startat sin karriär men som ännu inte har bosatt sig på någon plats permanent. Arbetstagare i denna ålder har det lättare att flytta efter arbete än till exempel sådana som redan har 20-årig arbetskarriär bakom sig.

– Millennialer är dessutom mer villiga att ta större steg i sina liv än en aning äldre människor vars barn redan har hittat sin vänkrets och har en egen bostad som också binder dem till orten, analyserar Kattelus.

Ett av de företagen som är med i kampanjen är VEO, ett företag i energibranschen i Vasa. Företaget söker hela tiden experter bland annat till internationella projekt.

– Det att vi gör rekryteringsmarknadsföring tillsammans ger effektivitet och vi kan förmedla våra fantastiska arbetsmöjligheter till en större målgrupp. Nyttan är därför mångdubbel jämfört med om man skulle göra det ensam, gläder sig VEOs HR-direktör Piia Tuliniemi.

Kampanjen är nationell och huvudsakligen finskspråkig. Kampanjen genomförs helt digitalt och annonserna visas till personer som bor i Finlands större städer och är profilerade i den utvalda målgruppen. Kampanjen syns därför inte så mycket i Vasaregionen, utan har riktats till resten av Finland.

– Vår region har det bästa sysselsättningsläget i landet, vilket delvis begränsar företagens tillväxtmöjligheter. Tillsammans med arbetsgivarna i Vasaregionen kommer vi att fortsätta att stödja rekryteringsåtgärder även i framtiden, lovar Stefan Råback, VD för VASEK.

Vasaregionen erbjuder ett komplett paket till ett lyckligt liv; arbete som gör skillnad och en trivsam, internationell och mångsidig livsmiljö.

 

Taggar: