Nyheter

Centrumutveckling diskuterades både i Korsholm och i Laihela

14.9.2018
-

VASEKs turné Goda råd och en kopp kaffe stannade i Korsholm 10.9 och i Laihela 11.9. På båda orterna var bland annat utveckling av centrumområden ett av teman i diskussionen.

Roukus yleiso
Laihialla Kim Roukus muistutti, että digitaalisen markkinoinnin ensi askel on laittaa kotipesä eli yrityksen kotisivut kuntoon.

VASEKs turné Goda råd och en kopp kaffe stannade i Korsholm 10.9 och i Laihela 11.9. På båda orterna var bland annat utveckling av centrumområden ett av teman i diskussionen.

På tillställningen i Korsholm påminde VASEKs projektchef Mauritz Knuts, som också ingår i arbetsgruppen som förnyar Smedsby centrum, om att det nu är rätt tid att påverka och säga sin åsikt. Med hjälp av bilderna och generalplanen fick åhörarna en bra uppfattning om hur Smedsby kommer att se ut om några år. Utvecklingschef Mikael Alaviitala informerade om övriga pågående byggprojekt i kommunen och Matias Båsk berättade om lediga tomter på Fågelberget.

MauritzKnutsMauritz Knuts påminde åhörarna om att det nu är det rätt tid att påverka utveckling av Smedsby centrum och säga sin åsikt.

I Laihela berättade kommundirektör Juha Rikala att det nya affärscentrumet i Laihela är en av tre viktiga frågor som påverkar kommunens framtid. I och med den nya vägen kommer Laihela centrum flyttas närmare den nuvarande riksvägen. Planeringen för området i fråga är förhoppningsvis färdig inom fem år. Laihela har nu också för första gången på länge ett tiotal tomter att erbjuda för näringsverksamhet:

– Det finns tomter bland annat på det området som tillsammans med befintliga bio- och pyrolysanläggning blir fortsättning för varumärket EnergyVaasa! Dessutom har vi satsat på förbättrad avfallsservice och planen är att framöver övervinns en allt större del av avfallet, beskrev Rikala glatt.

I Korsholm presenterade Göran Östberg, projektchef för Cirkulär Ekonomi Korsholm, vad cirkulär ekonomi betyder: är det ett nytt tänk eller bara ett modeord? Hans presentation väckte diskussion kring hur man skulle kunna få företag aktivare ta vara på de möjligheter som cirkulär ekonomi erbjuder.

I Laihela innehöll infokvällen också expertanföranden om dataskyddsförordningen och digital marknadsföring. Teresa Laine-Puhakainen från KMPG påminde om att EU:s dataskyddförordning GDPR har kommit för att stanna och man kan inte lämna utanför den.

– Men om man en gång har bekantat sig med förordningen och fått ordning på allt som den kräver i sitt företag, blir det en rutin bland andra. Enklast är att gå igenom vilken slags information företaget har samlat in och registrerat om sina kunder. Det är inte så jättemycket jobb som alla tror! tröstade Laine-Puhakainen och fortsatte:

– Det lönar sig att se på saken från ett riskfyllt perspektiv och ta dataskydd med i företagets riskhanteringsplan.

Nyföretagscentrum Startias expertpartner Kim Roukus på Roukus Oy ledde åhörarna i Laihela till digitala marknadsföringens hemligheter. Han räknade upp fyra sätt att lyckas i digital marknadsföring: reklam, samarbete med influencers, exempelvis youtubers och bloggare, att själv vara aktiv på sociala medier och att själv bli influencer.

– Det viktigaste är att först se till att ”home” är i prima skick, alltså skapa en hemsida med stil. Det räcker inte med bara Facebook-sidorna. Först efter hemsidan börjar man sociala medier och det är klokt att välja de kanaler som är mest naturliga för en själv!

Antti SalminenLaihian Yrittäjäts ordförande Antti Salminen berättade att antalet småföretag har vuxit enormt i Laihela de senaste åren. ”Att starta företag har aldrig tidigare varit så här populärt i vår kommun!” Salminen berömde samarbetet med Antti Alasaari, en av VASEKs företagsrådgivare.

 

[contact_member,name=Antti Alasaari,id=10,details=Name]

[contact_member,name=Mauritz Knuts,id=22,details=Name]

[contact_member,name=Göran Östberg,id=39,details=Name]