Blom-Finne fortsätter i välbekanta händer – från anställd till företagare genom ägarskifte
Den traditionella blomster- och begravningsaffären Blom-Finnes blomsterhandel överfördes till nya företagare i slutet av år 2017, när Saila Panttila och Maarit Håkans, som redan länge jobbat på företaget, köpte blomsterhandeln och fortsätter verksamheten med det gamla namnet.
Sari Saarikoski, Maarit Håkans och Saila Panttila.
Den traditionella blomster- och begravningsaffären Blom-Finnes blomsterhandel överfördes till nya företagare i slutet av år 2017, när Saila Panttila och Maarit Håkans, som redan länge jobbat på företaget, köpte blomsterhandeln och fortsätter verksamheten med det gamla namnet.
– Vår tidigare arbetsgivare hade redan ett tag försökt sälja sin blomsterhandel och bjöd till sist ut den till oss. Vi fick ett par veckors tid på oss att fundera på saken och efter det började det hända. Vi fick ett tips från företagarföreningen och våra bekanta att vända oss till VASEK för att få hjälp, och i en snabb takt skapade vi en affärsplan, grundade ett nytt aktiebolag, sökte om startpeng och banklån samt förverkligade företagsköpet, berättar Håkans.
– Papperskriget var rätt så omfattande, men lyckligtvis hade vi företagsrådgivaren Sari Saarikoski till vår hjälp och vi fick alltid ringa henne när det dök upp några frågor. Eftersom allt skulle behöva hända väldigt snabbt, så var hennes hjälp mycket viktig. Tack vare den hjälpen, gick allt mycket smidigt, säger Panttila tacksamt.
– Detta var ju ganska exceptionellt i den meningen att företagsköpet utfördes i så pass snabb takt. Säljarens pris var redan från början på rätta nivån, verksamheten kunde fortsätta på samma plats med gamla namnet och man behövde bara uppdatera nya kontaktuppgifterna till leverantörerna, som alla var bekanta från förr, konstaterar Saarikoski om den framgångsrika processen.
– Högsäsongen i december var skyndsam, men det gick rutinmässigt när allting fortsatte som om ingenting hade ändrats, berättar Panttila och Håkans.
Själva arbetet i blomsterhandeln är detsamma oberoende om du är företagare eller arbetstagare, men vid företagsverksamhetens ledning har uppgifterna ökat.
– Vi har alltid jobbat med engagemang och vi har många stamkunder här som berömmer vår soliga och pålitliga betjäning och uppskattar våra fina och hållbara blommor. Nu när ägarbytet nämndes i tidningen, har vi även fått några gamla kunder att komma in åter igen. Vi får också beröm för ett brett utbud. Vi är fokuserade på snittblommor, blomsterarrangemang och grönväxter, och avsiktligen lämnat presentartiklarna till ett minimum.
– Vi har en anställd, och därtill behöver vi inhoppare under högsäsongerna, såsom tiden mellan mors dag och examensfirandet i maj. Och på sommaren tänker vi ta ut semester, så även då behöver vi hjälp av en anställd, berättar Panttila.
– Det låter bra, det är viktigt att ta hand om sitt eget välbefinnande, påminner Saarikoski.
På Blom-Finne går företagarnas dagar åt till rutinerna och kundbetjäningen i butiken och kvällarna ägnas förutom till administrativt arbete även till att planera olika reformer. Åtminstone är det viktigt att förnya sina hemsidor, och Saarikoski uppmanar även att ordna upp ett aktieägaravtal mellan aktieägarna.
– Jag kommer att tjata om det här tills ni har ordnat upp avtalet, konstaterar hon med ett leende.
Det här får företagarna att skratta och snart avbryts intervjun, när de får mera frågor om försäkring och beskattning, och till slut kommer diskussionerna in på sidospår när de börjar planera synligheten i sociala medier.
– En av idéerna som har diskuterats är att gå med förutom i Interflora-blomsterförmedlingen men även i eKukka-förmedlingen, men det kan igen öka behovet av leveranser. Vi levererar redan nu cirka fem blomsterförsändelser varje dag. Men kundbetjäningen i butiken kommer att lida om en av oss är ute på leverans.
Bredvid Blom-Finne finns begravningsbyrån kvar som ägs av samma person, som tidigare ägde även blomsterhandeln, och samarbetet mellan dessa två företag kommer naturligtvis att fortsätta att vara tätt.
– Det är viktigt att vi alltid har möjlighet att fråga om råd. Och vi vill tipsa även andra, som är i samma situation om att alltid använda all tillgänglig experthjälp till sin fördel. Även stöd och råd från våra närstående har varit värt sin vikt i guld, avslutar Panttila och Håkans.
Läs mera om ägarskiftestjänster
Läs mera om projektet Ett planerat ägarskifte