Ägarskiftesrådgivningen lugnade inte helt ner sig ens under coronatiden
Till följd av coronasituationen fick VASEKs företagsrådgivning omorganisera sina företagstjänster och fokuserade på att hjälpa företag med de ekonomiska problem som orsakades av coronapandemin. Samtidigt skedde en tillfällig minskning av antalet kunder i start- och agärskiftesrådgivningen. – Under våren och sommaren främjades emellertid redan pågående ägar- eller generationsskiftesprocesser.
Coronavåren slog hårt mot företagen och ställde ekonomiska utmaningar för många företag. Till följd av situationen fick Vasaregionens Utveckling Ab VASEKs företagsrådgivning omorganisera sina företagstjänster och fokuserade på att hjälpa företag med de ekonomiska problem som orsakades av coronapandemin. Samtidigt skedde en tillfällig minskning av antalet kunder i start- och agärskiftesrådgivningen.
– Under våren och sommaren främjades emellertid redan pågående ägar- eller generationsskiftesprocesser. Färre nya processer påbörjades än vanligt. Nu under hösten har nya förberedande processer också påbörjats innan ett företag ska säljas eller gå vidare till nästa generation, berättar direktör för företagstjänster Kjell Nydahl.
VASEKs ägarskiftesspecialister känner för närvarande till cirka 60 företag som söker ny ägare. Det handlar om företag verksamma inom restaurang- och resebranschen, olika företag inom handels- eller tjänstesektorn, bygg- och transportföretag eller småindustriföretag.
– Nu kan man säga att det finns ett stort urval, ler Nydahl och fortsätter:
– Om du är intresserad av att bli företagare som ägare till ett färdigt företag, bör du kontakta oss. Många av dessa företag är på tyst försäljning, så ingen säljannons kan hittas någonstans på onlinemarknaden.
På Nyföretagscentrum Startia går man igenom de olika alternativen för företagande med dem som planerar att starta eget. Förutom affärsidén, företagsformen och många andra frågor diskuteras alltså även företagsköp.
– Många av våra nya kunder berättar att det är också intresserade av företagsköp. Det finns dock inte alltid ett lämpligt företag för försäljning vid den tidpunkten, men ibland möter försäljaren och den potentiella köparen fort genom vår rådgivning, berättar Startias direktör Tommi Virkama.
Företagets ägarskifte är ingen småsak och flera processer främjas runt ett och samma företag samtidigt:
– Vi hjälper säljaren att sätta sitt företag i försäljningsskick, bestämma dess värde och att hitta en köpare. Vårt nätverk av experter gör det också möjligt för oss att hjälpa till med avtals- och skattefrågor. Med köparen förbereder vi finansieringen och hjälper till med avtalsfrågor. Om köparen är samtidigt nyföretagare, går vi tillsammans igenom grunderna till företagande, listar företagsrådgivare Antti Alasaari.
Nydahl påminner att en smidig övergång av fungerande, livskraftiga företag till nya ägare inte bara ligger i hela regionens intresse utan också säljarens och köparens:
– Ett företag är ofta en företagares livsverk, vars fortsättning företagaren vill säkra. Ofta stannar den gamla företagaren ett tag för att hjälpa den nya ägaren och dela sina färdigheter och ackumulerade tysta kunskapen framåt. Den nya ägaren får omedelbart sätta igång med en färdig kundkrets, funktionella anläggningar och ofta även kunnig personal.
- Smidiga ägarskiftesprocesser främjas i Vasaregionen inom ramarna för Ett planerat ägarskifte-projektet, som får finansiering från landsbygdsprogrammet. Projektet genomförs i samarbete med Jakobstadsregionens Utvecklingsbolag Concordia och Kristinestads näringslivscentral.