Företagsberättelser

På HammasSydän står kunden i centrum

Henrika Koivusalo, munhygienist från Lillkyro, grundade eget företag 2018 efter att ha fullgjort företagarens yrkesexamen organiserad av Vamia. – Det var rätt tillfälle och skede i livet, och jag ville prova på företagande. Om jag hade haft ett permanent jobb skulle jag nog ha lämnat tanken på att bli förtagare.

IMG 1205HammasSydän verkar i vackra, rymliga och ljusa utrymmen. "När en kund är här fokuserar jag bara på hen. Jag reserverar alltid gott om tid för varje patient så att jag har tid att lyssna på patienten och svara på frågor. Jag vill undvika känslan av stress och alltid göra kundens dag lite bättre," berättar munhygienist Henrika Koivusalo.

Henrika Koivusalo, munhygienist från Lillkyro, grundade eget företag 2018 efter att ha fullgjort företagarens yrkesexamen organiserad av Vamia.

– Det var rätt tillfälle och skede i livet, och jag ville prova på företagande. Om jag hade haft ett permanent jobb skulle jag nog ha lämnat tanken på att bli förtagare. Min man uppmanande mig att delta i en infokväll för nya företagare vid Nyföretagscentrum Startia, och därifrån fick jag ett mångsidigt informationspaket. Senare fick jag också hjälp med att utarbeta en affärsplan och ansöka om startbidrag.

Koivusalos företag HammasSydän erbjuder munhygienisttjänster i centrum av Laihela:

– Vem som helst kan boka en tid till HammasSydän, man behöver ingen remiss. Munhälsan har också stor inverkan på vår allmänna hälsa, så det är bra att besöka en tandhygienist en till två gånger om året för att sköta om sina tänder. I allmänhet är tandhälsan mycket individuell, så tillsammans med munhygienisten kan man komma överens om ett lämpligt behandlingsintervall. Vid behov kan jag också hänvisa patienten till tandläkaren. För många räcker det väl med vanliga munhygienisttjänster, vilket innebär att man inte behöver besöka tandläkaren lika ofta, säger Koivusalo.

HammasSydän verkar i vackra, rymliga och ljusa utrymmen. Som bakgrundsmusik i behandlingsrummet hörs fågelsång.

– När en kund är här fokuserar jag bara på hen. Jag reserverar alltid gott om tid för varje patient så att jag har tid att lyssna på patienten och svara på frågor. Jag vill undvika känslan av stress och alltid göra kundens dag lite bättre.

IMG 1218Omsorgsfull skyddsutrustning har också ökat företagets kostnader. "Kostnaderna för skyddsutrustning, såsom munskydd, har mångdubblats, men det viktigaste är naturligtvis att skydda maximalt så att kunderna känner sig trygga att komma till behandling." 

Coronavåren påverkade naturligtvis också HammasSydäns verksamhet:

–  Jag köpte just affärslokalerna på våren. Tidpunkten var kanske lite ogynnsam, men det jag kunde ju inte veta i förväg. Tidsbokningar för patienter i riskgruppen avbokades direkt, men nu på hösten prioriteras de istället, så att munhälsoproblem inte går för långt på grund av framskjuten behandling.

Omsorgsfull skyddsutrustning har också ökat företagets kostnader:

–  Jag har alltid använt visir vid behandlingsingrepp, men nu har jag utöver det tagit i användning sköljning med väteperoxid och börjat använda skyddsjacka. Kostnaderna för skyddsutrustning, såsom munskydd, har mångdubblats, men det viktigaste är naturligtvis att skydda maximalt så att kunderna känner sig trygga att komma till behandling, tillägger Koivusalo.

Koivusalo ansökte om och blev beviljad ensamföretagarstöd för bland annat dessa nya utgifter. Stödet beviljades av företagets officiella hemkommun Vasa.

IMG 1225 rajattu

Koivusalo har varit nöjd med sitt beslut att bli företagare och säger att det har uppfyllt hennes förväntningar:

–  Att arbeta självständigt passar mig och jag har friheten att genomföra olika idéer utan strikta mönster. Entreprenörskap kräver mod, och det lönar sig att söka hjälp och regelbundet diskutera den egna affärsidén och företagets verksamhet med någon annan också. Med Antti Alasaari på VASEK har jag bland annat diskuterat affärslokaler, och det var också av honom jag fick tipset om det nuvarande utrymmet.

Koivusalo uppmuntrar också till nätverkande och deltagande i förtagsföreningarnas verksamhet. Hon är själv mycket involverad i nätverk med andra företagare i Laihela och samarbetar med bland annat ett närliggande apotek.

–  Målsättningen för de närmaste åren är naturligtvis att växa och öka kundbasen. Det är viktigt att satsa på marknadsföringen, och på det kunde man fast sätta hur mycket tid som helst. Lyckligtvis har jag en bra samarbetspartner som hjälper till med marknadsföringen och hemsidorna. Dessa ämnen diskuteras också med min företagsmentor, avslutar Koivusalo.

 

Taggar: