Företagsberättelser

De satsade när alla andra drog i bromsen

I över två år levde kultur- och evenemangsbranschen i ovisshet på grund av pandemin. Mitt under krisen beslöt Henrik Hagnäs och Dennis Asplund att bilda HHD Entertainment – ett företag med fokus på att arrangera festivaler, spelningar och gig. Konceptet Bigday skapades och i år ordnas festivalen för fjärde gången – med en hittills aldrig skådad biljettförsäljning.

Dennis Asplund ja Henrik HagnäsDennis Asplund och Henrik Hagnäs är namnen bakom Bigday Summer Festival som i år arrangeras för fjärde gången i Vasa. De grundade det gemensamma bolaget HHD Entertainment hösten 2020

Startade festivalföretag mitt i era med stängd värld

I över två år levde kultur- och evenemangsbranschen i ovisshet på grund av pandemin. Mitt under krisen beslöt Henrik Hagnäs och Dennis Asplund att bilda HHD Entertainment – ett företag med fokus på att arrangera festivaler, spelningar och gig. Konceptet Bigday skapades och i år ordnas festivalen för fjärde gången – med en hittills aldrig skådad biljettförsäljning.

De båda kollegorna träffades genom sitt gemensamma intresse – att ordna musik- och festevenemang – där de också hade kompletterande erfarenheter.

Dennis Asplund ja Henrik Hagnäs

– Jag har jobbat i branschen sedan jag var 16 och efter pandemin på heltid, inleder Henrik, 22, som är hemma från Karleby men numera bosatt i Helsingfors efter några år i Vasa.

– Min pappa har verkat inom samma bransch i snart 40 år och jag har gått i hans fotspår, men nischat in på en yngre målgrupp, tillägger han.

Henrik grundade inledningsvis det egna företaget HH Agency, men efter att ha träffat Dennis bildade de tillsammans med Henriks bror Herman HHD Entertainment hösten 2020 i en värld av restriktioner och stängda gränser.

– Vi såg möjligheterna och trodde att allt skulle vara över till sommaren därpå, konstaterar Dennis, 27 och hemma från Vasa.

Han hade erfarenhet av att ordna olika evenemang för studerande och visste att det var det han ville jobba med.

– Jag hade bara ordnat mindre gig men hade i stället ett bra och stort nätverk här i Vasa. Tillsammans med Henrik fick vi till ett bra samarbete.

Trion tågade in på Startia för att presentera sin idé för Tommi Virkama, VD för Nyföretagscentrum Startia.

– Det var ett avgörande möte, vi fick många goda råd och tips om var vi skulle börja. Jag är själv uppvuxen med företagsamhet i familjen, men alla är inte det, så VASEK och Startia har en jätteviktig roll för näringslivet i Österbotten. Att grunda sitt första företag är nervöst – och företagande är inte heller för alla, konstaterar Henrik.

– Det är alltid inspirerande att träffa unga blivande entreprenörer med mycket energi och tro på sin idé. Startia hjälper då till med uppgörande av affärsplan för att se om idén är realistisk att genomföra och vilka praktiska steg som bör tas för att förverkliga drömmen om ett eget företag. Det har varit en fröjd att se hur dessa unga driftiga entreprenörer tacklat alla de utmaningar som kommit i deras väg i en utmanande bransch, konstaterar Virkama.

HHD Entertainment 8– Vi säljer en upplevelse, inte enbart musik, och satsar enormt mycket på själva festivalområdet – där ska finnas mat, dryck och olika typer av underhållning – utan köande, poängterar Henrik Hagnäs och Dennis Asplund.

Kontakterna har bibehållits och även då det blev aktuellt att köpa ut Henriks bror som delägare, fick man hjälp från VASEK då Kjell Nydahl hjälpte till med et praktiska gällande ägarskiftet.

Löftet om den första Bigday-festivalen utannonserades i november och VIP-biljetterna sålde slut direkt.

– Jag genomförde värnplikten vid den tiden och var på läger när de ringde från NetTicket. Jag blev tvungen att be om lov av översergeanten för att kunna ta samtalet, minns Henrik.

Ännu nästa sommar när det var dags för festivalpremiär var gränserna stängda, vilket innebar mycket merarbete för att få in alla artister i landet. Men folk var sugna på att komma ut igen efter mer än ett år av social distansering, och Dennis och Henrik tror att själva evenemanget var viktigare än artisterna.

HHD Entertainment 10Fler stora artister är säkrade till årets festival, och man har redan sålt fem gånger fler biljetter än vid samma tidpunkt ifjol. Allt är upplagt för en rekordfestival.

Efter största möjliga otur med vädret följande sommar blev fjolårets festival desto mer lyckad och responsen har varit mycket positiv.

– Vi säljer en upplevelse, inte enbart musik, och satsar enormt mycket på själva festivalområdet. I år ska vi höja trivseln ytterligare, och vi har redan sålt fem gånger fler biljetter än vid samma tid ifjol, berättar Dennis.

Någon lätt bransch är det ändå inte, och HHD Entertainment är enbart en sidobusiness för dem båda. Dennis driver fyra andra företag vid sidan om, och Henriks företag HH Agency bytte nyligen namn till United Stage Finland i samband med att han blev finländsk VD för den skandinaviska musikjätten och turnéproduktionsbolaget United Stage. Bolaget representerar drygt 300 artister och är involverade i över 5 000 konserter per år.
 

Text: Anna Sand/bySand
Bilder: Anna Sand och HHD Entertainment

 

Taggar: