Företagsberättelser

Berny’s företagare glada över bra sommar efter den tuffa våren

Ett halvår har gått sedan pandemin blev ett faktum och Finland gick in för lockdown. Många var de företagare som över en natt tvingades stänga ner sin verksamhet. Till dem hör Tommy Pellas och Patricia Nedergård, som övertog restaurang Berny’s vid Replot bro för tre år sedan.

Tommy Pellas och Patricia NedergårdTommy Pellas och Patricia Nedergård övertog restaurang Berny’s våren 2017. I processen tog de hjälp av VASEK och är trots vårens prövningar glada över den sista pushen de fick där att våga bli företagare. – Att man kan få så värdefull rådgivning som på Startia och VASEK helt kostnadsfritt är otroligt tacksamt. Antalet småföretag vore säkerligen betydligt färre i regionen utan dem, tror paret.

Ett halvår har gått sedan pandemin blev ett faktum och Finland gick in för lockdown. Många var de företagare som över en natt tvingades stänga ner sin verksamhet. Till dem hör Tommy Pellas och Patricia Nedergård, som övertog restaurang Berny’s vid Replot bro för tre år sedan.

Pellas och Nedergård var plötsligt inför en situation de aldrig kunnat drömma om.

– Vi hann inte förbereda oss och kunde aldrig föreställa oss att det skulle bli som det blev, konstaterar de i efterhand.

Restaurangen var stängd i cirka två månader. Största delen av personalen permitterades – av de sex heltidsanställda kunde man sysselsätta tre.

– Vi startade upp take away-service, också med hemkörning, och var således själva i jobb under hela tiden, sju dagar i veckan. Hyresvärden kom också genast emot med en hyressänkning, vilket var väldigt tacksamt, berättar Nedergård.

Bernys 5Under den två månader långa nedstängningen i våras erbjöd Berny’s take away och hemkörning både för luncher, pizza och annat. Patricia Nedergård är tacksam över att deras högsäsong, sommaren, blev bra och att kunderna återigen vågat sig ut.

Men våren, som är en viktig säsong för företagarparet, kan de ändå inte beskriva som annat än bedrövlig.

– Då infaller flera högtider som är viktiga i vår bransch - påsken, Valborg och Morsdag. Dessutom hade vi i mars många stora grupper och evenemang som avbokades, fortsätter Pellas.

När verksamheten i början av juni äntligen kunde återgå till det normala, dröjde det inte speciellt länge innan kunderna också hittade tillbaka.

– Sommaren har varit bra. Vi har haft många inhemska turister som gäster, om även i mindre grupper. De stora busslasterna har långt uteblivit, men juli och även augusti blev bättre än vad vi vågat tro. Vi är glada över att vi kunde ha en normal verksamhet under vår högsäsong.

Företagarparet har kört på samma koncept som tidigare somrar, men i mindre grupper.

– Bastuavdelningen brukar ofta vara fullbokad, men så är fallet inte nu. Företagen lyser med sin frånvaro och vi har främst haft privata grupper där, konstaterar Pellas.

Nu känns läget återigen väldigt osäkert och Pellas och Nedergård upplever det svårt att planera hösten och julen så konkret som de önskar.

– I vanliga fall brukar vi redan ha många julbordsbokningar den här tiden på året, men så är inte fallet i år. Företagen håller andan, tror Pellas.

– Det handlar inte heller bara om lagar och rekommendationer, utan också hur folk vågar och vill komma, fortsätter Nedergård. Men vi har lagt ned mycket möda på att anpassa våra egna system i salen för kundernas trygghet, tillägger hon.

– Vi gjorde stora investeringar ifjol så pandemin kunde inte ha kommit mer olägligt. Vi får verkligen hoppas att hösten inte blir likadan som våren.

Tommi Virkama, direktör för Startia, som var med i processen då Nedergård och Pellas övertog verksamheten och blev företagare för tre år sedan, fortsätter:

– Pandemin har drabbat många näringar, men den som drabbats hårdast är restaurangnäringen, som tvingades stänga verksamheten samt sedan drabbats av restriktioner för att driva verksamheten. Företagen eller företagarna har fått ta en hård smäll som de själva inte kunnat påverka.

– Berny´s är bra exempel på ett företag som inte blivit paralyserade, utan de har anpassat och utvecklat verksamheten för att ta sig igenom en svår tid, tillägger Virkama.

Bernys 6Under högsäsong sysselsätter Berny’s omkring 30 personer. Av de sex heltidsanställda permitterades hälften under nedstängningen, medan företagarna själva arbetade sju dagar i veckan under hela perioden.

 

 

Text och bilder: Anna Sand / bySand

 

Taggar: