Årsberättelse 2024 - Regionkommunikation, attraktions- och kvarhållningskraft

1H6A3824

Bra jobb ledde till Vasa, på många olika sätt

År 2024 var ett aktivt år för regionkommunikationen och -marknadsföringen, vilket återigen syntes bland annat digitalt på olika plattformar och i form av deltagande i olika mässor och evenemang. VASEK hade möjlighet att satsa på att utveckla regionens förmåga att locka till sig människor och få dem att stanna kvar, eftersom projektet Attraktiva Vasaregionen pågick under hela året.

När det gäller arbetet med att locka arbetstagare till regionen, har fokus legat på de högskolestuderande som snart ska ta examen, och dem har man träffat både på mässor och studentevenemang. En annan målgrupp för projektet Attraktiva Vasaregionen är de som har blivit arbetslösa på grund av omställningsförhandlingar eller som hotas av arbetslöshet.

I november besökte vi Skellefteå tillsammans med företag från regionen i avsikt att rekrytera kunniga arbetstagare som blivit uppsagda från Northvolt. Efter rekryteringsresan fick de uppsagda arbetstagarna också ett informationspaket om vår region och om aktuella jobbmöjligheter.

Hyvat tyot johtavat Vaasaan kuva
Deckarinspirerad kampanj nådde målgruppen

För fjärde gången genomförde VASEK, Vasa stad och sex av regionens företag en nationell kampanj tillsammans, där man berättade om de betydande karriärmöjligheter som står till buds i Vasaregionen. Kampanjen var också en del av Vasa stads och VASEKs viktiga gemensamma imagearbete. Den här gången utformades huvudbudskapet som en berättelse i deckarstil, som i huvudsak utfördes i form av kampanjvideor.

Kampanjen pågick ungefär en månad och riktade sig till de största städerna i Finland där den expertis finns som företagen behöver. Förutom Vasa stad var också ABB, Crimppi, Danfoss, Hitachi Energy, Isoplus och VEO med och berättade om karriärmöjligheterna i sina företag.

Kampanjen nådde ut till mer än 2 miljoner människor. Kommunikation i många kanaler är det som gäller idag, så Vasaregionen syntes vitt och brett i bland annat utomhusreklam (på bussar, spårvagnar och på stora digitala skärmar), biografer, avgiftsbelagda streamingtjänster och naturligtvis i sociala medier i form av både videor och reklam. Videorna sågs ända till slut mer än 500 000 gånger.

Efter kampanjen fick vi mycket positiv respons på det underhållande innehållet, och en del av företagen berättade att mängden arbetsansökningar också hade ökat märkbart.

Opiskelijaryhma SamiPulkkinen large
Arbetet med att få arbetskraften att vilja stanna kvar spelar en allt viktigare roll för att trygga tillgången på arbetstagare

Förutom att öka Vasaregionens attraktionskraft, har fokus också legat på att se till att så många högskolestuderande som möjligt skulle hitta ett jobb i regionen efter sin examen. Under året ordnade vi rekryteringsevenemang och presenterade hemstaden för studerande med hjälp av olika evenemang. På hösten fick de studerande under en veckas tid till exempel rabatterade eller gratis biljetter till kultur- och idrottsevenemang. Nästan tusen studerande utnyttjade förmånen.

En viktig del i arbetet med att behålla studerande i regionen var rekryteringsevenemangen, där de studerande fick möjlighet att träffa representanter för regionens företag ansikte mot ansikte. Evenemangen ordnades i samarbete med arbetsgivare inom energi-, IKT- och handelsbranschen och de samlade många studerande. Sådana här evenemang som ger möjlighet att knyta nya kontakter är viktiga mötesplatser för såväl företag som högskolestuderande. Dessa tillställningar ordnades i samarbete med arbetsgivare inom energi- och ICT-branschen samt kommersiella branscher. Samarbetet kring karriärevenemang inleddes också med juristutbildningen vid Helsingfors universitet.

VASEK koordinerar en så kallad Study & Stay-arbetsgrupp. Under 2024 sammankallade den också högskolestuderande och aktörer som arbetar för att hålla kvar studerande i regionen fyra gånger för att tillsammans fundera på vad som kunde göras för att öka trivseln för de studerande. Gruppen är ett utmärkt diskussionsforum för att planera konkreta ärenden och för att kunna upprätthålla ett fungerande samarbete.

 

Attraktiva Vasaregionen
  • Projekttid: 1.9.2023-31.12.2025
  • VASEKs totala budget under projekttiden: 214 286 euro
  • Finansiering: Anslag för stödjande av hållbar tillväxt och livskraft i regionerna (AKKE)