Nyheter

VASEKs enkäter gav värdefull respons

9.10.2013
-

Presmeddelande 9.10.2013

Presmeddelande 9.10.2013

VASEK skickade ut en kundenkät och en enkät riktad till intressenter i september 2013. Enkäterna skickades huvudsakligen per e-post och de baserade sig på Regionala Utvecklingsorganisationer SEKES rf:s enkätmallar, vilket gör det möjligt att jämföra resultaten med andra SEKES medlemsbolag.

Kundenkätens målgrupp var de företagskunder som VASEKs företagsrådgivare gett rådgivning till under tiden 1.1–31.8.2013. Enkäten skickades per e-post till 335 företag och per post till cirka 50 företag. Svarsprocenten var 20. Bland de som svarade fanns företag från alla kommuner i Vasaregionen, och de representerade små och medelstora företag.

Resultatens medeltal var en aning lägre än i enkäten år 2012.

  • På påståendet ”Jag är beredd att rekommendera utvecklingsbolagets tjänster till andra” svarade 91 % att de var helt eller delvis av samma åsikt (2012: 92 %)
  • 91 % sade att de kunde anlita VASEKs tjänster även i framtiden (2012: 94 %)
  • 91 % var av helt eller delvis av samma åsikt med påståendet ”Den service jag fick var sakkunnig” (2012: 94 %)
  • 88 % tyckte att rådgivningstjänsten var lätt att nå (2012: 93 % ).

– Det var en överraskning för oss att kundnöjdheten angående företagsrådgivarnas nåbarhet var sämre, för det har inte kommit fram i vårt dagliga arbete. Därför är det viktigt att sådana här enkäter görs och nu kan vi vidta åtgärder för att få situationen vänd i rätt riktning, konstaterar verkställande direktör Pekka Haapanen.

Enkäten som var riktad till intressenter skickades till 388 personer. Bland dessa fanns representanter för näringslivsorganisationer, regionutvecklingsmyndigheter, utbildningssektorn, genomförare av utvecklingsprojekt samt medlemmar i ägarkommunernas styrelser. Svarsprocenten var 23.

Resultatens medeltal hade, i likhet med kundenkätens, sjunkit något från resultaten från 2012:

  • Med påståendet "Bolaget reagerar aktivt på förändringssituationer" var 80 % av de som svarade av helt eller ungefär av samma åsikt (2012: 88 %).
  • På frågan om genomförandet av bolagets strategiska tyngdpunkt företagsrådgivning och annan utveckling av företagens verksamhetsförutsättningar hade lyckats bra, var 75 % av de som svarade av helt eller ungefär av samma åsikt (2012: 90 %).
  • 69 % var av helt eller ungefär av samma åsikt om att genomförandet av tyngdpunkten regional utvecklingsverksamhet (program och projekt) hade lyckats bra (år 2012: 81 %)
  • Gällande bolagets tredje strategiska tyngdpunkt koordinering av den regionala kommunikationen tyckte 78 % att bolaget lyckats med genomförandet bra (2012: 71 %).

På enkätens öppna frågor kunde målgruppen kommentera bland annat bolagets aktivitet, hur känd de anser att bolagets verksamhet är, bolagets strategiska tyngdpunkter, samarbetet och koordineringen av projektverksamheten, samt föreslå nya projekt eller mål för utvecklingsarbete.

– Resultaten från enkäten som riktade sig till intressenter, var i år inte på samma utmärkta nivå som förra året. Vi är ändå väldigt nöjda med den regionala kommunikationen tack vare de lyckade kampanjer vi haft, konstaterar Haapanen och fortsätter:

– Nöjdheten över vår företagsrådgivning, som lidit under året av brist på resurser, hade sjunkit något enligt båda enkäten. Vi fick ändå ett glädjande antal svar på de öppna frågorna och de innehöll goda synpunkter som vi kommer att ta vara på i företagstjänsterna, regionutvecklingen och i regionkommunikationen, summerar Haapanen.

Närmare uppgifter

verkställande direktör Pekka Haapanen
040 507 7330

utvecklingsdirektör Stefan Råback
050 590 2525

direktör för företagstjänster Kjell Nydahl
050 368 2686