Nyheter

Vasaregionen startar ett stort kommunikationsprojekt, energikunnande har central roll

18.1.2011
-

Pressmeddelande 18.1.2011

Pressmeddelande 18.1.2011

Vasaregionen startar ett stort kommunikationsprojekt med syftet att öka regionens synlighet och göra den mer känd. Målet är att regionen år 2020 har en enhetlig och stark bild där den unika koncentrationen av energiindustri framhävs.

"Vi vill nu skapa ett enhetligt sätt för regionen och dess energisektor att förverkliga kommunikation. Det är ett flerårigt projekt, inga enskilda kampanjer", säger Pekka Haapanen, vd för Vasaregionens Utveckling Ab VASEK.

VASEK styr och koordinerar regionens kommunikationsarbete. I arbetet deltar representanter för regionens kommuner, näringsliv och läroinrättningar. Genom konkurrensutsättning har man valt Vasaföretaget Contium Oy och Kotoba Oy från Helsingfors till samarbetspartners.

Contium är en av Västra Finlands viktigaste varumärkesbyråer. Företaget är verksamt i Tammerfors och Vasa och har svarat för utvecklingen av målbilder och varumärkesstrategier för flera företag, läroinrättningar och organisationer i regionen. Företaget har sina rötter i Vasaregionen.

Kotoba planerar kommunikation för ledande företag och organisationer i vårt land. Kotobas ansvarsperson för projektet är företagets grundare, Vasabördig Jukka Hakala, som är en av Finlands mest respekterade experter inom rykteshantering. Hakala har vunnit ett antal branschpriser och skrivit böcker om kommunikations- och marknadsföringsbranschen som även fått internationellt beröm.

Energi och lycklighet som styrkor

Projektets strategiarbete är i gång och blir färdigt i februari 2010. Strategiarbetet sammanfattar regionens befintliga styrkor till en inspirerande målbild som ska tilltala de viktigaste målgrupperna för kommunikation såväl i Finland som i utlandet.

"Utgångspunkten för arbetet är gynnsam, för regionen har gott om genuina och unika styrkor såsom Nordens största koncentration av energiföretag, Finlands lägsta arbetslöshet och Kvarkens skärgård som valdes till Unescos världsarv. En av styrkorna är livskvalitet som bekräftat ligger i världsklass: det bor lyckliga människor i regionen. Det vi behöver göra är att berätta om våra styrkor på ett sätt som är systematiskt, intressant och skiljer sig från mängden", säger Haapanen.

"De uppfattningar som man annanstans i Finland förknippar med Vasaregionen återspeglar inte regionens faktiska styrkor i dagens läge. Vi har alltså inte kunnat kommunicera om vår förträfflighet tillräckligt bra."

Kommunikationsåtgärder kommer att bli synliga i offentligheten från och med våren. Projektets första fas pågår till år 2013.

Genom kommunikationen vill man också tilltala landets beslutsfattare, för Vasaregionen har ju en central roll för Finlands välfärd. Exempelvis importeras hela 70 procent av regionens energikoncentration som har en årlig omsättning på fyra miljarder euro.

Vasaregionen svarar på landvarumärkearbetets utmaningar 

Regionala kommunikationsprojekt är aktuella; nyligen offentliggjorde delegationen för Finlands landvarumärke sina åtgärdsförslag. Enligt arbetsgruppen för landvarumärket är Finlands målbild att vara världens problemlösare. I Vasaregionen konkretiseras denna målbild i lösning av globala utmaningar kring energi.

Rapporten över varumärket Finland gav finländska företag i uppdrag att hitta en lösning på ett globalt problem och omvandla lösningen till god business, helst i samarbete med företag och läroinrättningar inom samma bransch.

"En betydande del av energiföretagen och läroinrättningarna i regionen arbetar med utveckling av teknologier som ska spara energi, naturresurser och miljö. Vi är också globalt sett i eliten av cleantech-teknologier. Genom sin verksamhet är Vasaregionen redan nu med och skärper bilden om Finland", säger Haapanen.