Nyheter

Regionen fick 272 nya arbetsplatser tack vare Startia – tillväxten är över en tredjedel

10.1.2014

Pressmeddelande 10.1.2014

Under år 2013 grundades 184 nya företag till Vasaregionen med hjälp av Startia (2012: 171). Tack vare dessa företag föddes 272 nya arbetsplatser till regionen. I de nya arbetsplatsernas antal skedde en betydande tillväxt jämfört med förra året. År 2013 föddes 38,8 % fler arbetsplatser än år 2012.

Under årets lopp diskuterades 445 nya företagsidéer i Startia, och antalet presenterade företagsidéer växer fortfarande (+11,3 %). Tillväxten har ändå lugnat sig en aning, för år 2012 var den 17 %. Under år 2013 fick startande företag sammanlagt 1 861,5 timmar rådgivning.

- Allt fler kunder kommer till Startia med halvfärdiga företagsidéer, vilket definitivt är en bra sak! Vi är gärna med från början och utvecklar företagsidéer mot fungerande företag, även om mognadsprocessen ibland kan vara lång, försäkrar Startias direktör Tommi Virkama.

- Precis som tidigare år är våra kunder väldigt motiverade. De vill sysselsätta sig själva och möjligen också andra. Det märks i antalet födda arbetsplatser.

Företagsrådgivarna på Vasaregionens Utveckling Ab VASEK hade år 2013 sammanlagt 2 789 företagskontakter. Siffran innehåller även Startias kundhändelser, som var 1 073. Antalet företagskontakter sjönk en aning, men antalet använda arbetstimmar på dessa kontakter ökade med 9,2 %. En kontakt eller träff tog i genomsnitt cirka 1,5 arbetstimmar.

Under året gav VASEKs företagsrådgivare förutom startrådgivning, även företagsrådgivning åt 653 redan verksamma företag. Företagen kontaktades sammanlagt 1 716 gånger genom personliga träffar, per telefon eller e-post. Företagsrådgivningen koncentrerade sig på att utveckla företagens verksamhet samt marknadsföring, olika stödfrågor och anskaffning av nya kunder. Inom ägar- och generationsskiften fick 153 företag rådgivning.

VASEKs direktör för företagstjänster Kjell Nydahl har en känsla av att företagens problem är nu just lite svårare än tidigare:

- Företagens problem har varit mer utmanande och de har ofta handlat om företagets finansiering. Vi hoppas att företagarna kontaktar oss i tid, och inte först då när problemen blir oöverkomliga. Med hjälp av en företagsrådgivare kan problemen lösa sig snabbare.

Mera information

Tommi Virkama