Pohjanmaan LVIS-Säätö ja Huolto Oy årets nyföretagare 2012 i Vasaregionen

15.6.2012

(Pressmeddelande 15.6.2012)

Vasaregionens Nyföretagscentrum Startia har utsett Hannu Rosendahl, företagaren bakom Pohjanmaan LVIS-Säätö ja Huolto Oy, till årets nyföretagare i Vasaregionen år 2012.

Pohjanmaan LVIS-Säätö ja Huolto Oy erbjuder heltäckande ventilationsjusteringar, rörarbeten och elinstallationer. Huvudsätet ligger i Laihela, men i och med att verksamheten har vuxit och anställda blivit fler har de öppnat ett kontor också i Vasa. Företaget inledde verksamheten 2009 under ett firmanamn och i början av 2011 ändrades bolagsformen till ett aktiebolag.

VASEKs företagsrådvigare Antti Alasaari (t.v.) och Startias direktör Tommi Virkama överräckte diplomet till Hannu Rosendahl.

Företagaren arbetar fortsättningsvis också själv med installationer. Han uppskattar att ungefär hälften av arbetstiden tas upp av lednings- och pappersarbete. I dag har företaget 11 anställda och alla är fastanställda.

– Vi har ökat personalstyrkan i jämn takt, berättar Rosendahl, – men det är nog svårt att hitta kompetent arbetskraft i den här branschen. Jag har haft tur med rekryteringarna och har fått verkligen bra typer.

Stabilt tillväxtföretag

Ca 80 % av företagets omsättning kommer från arbeten som görs för husbolag och fastigheter, och ungefär tjugo procent från den privata sidan.
– Det finns verkligen jobb inom branschen. Vi siktar på kontrollerad tillväxt, säger Rosendahl.

Rosendahl fick hjälp med startande av företaget från Startia och VASEK.
– Det var många telefonsamtal till Antti Alasaari speciellt under det första året. Jag har även rekommenderat Anttis hjälp till andra.

– Det går bra för företaget när man jobbar flitigt, med en ödmjuk attityd, målmedvetet och med yrkeskunskap – precis som Hannu gör, beskriver Alasaari.

Rosendahl berättar att han inte ångrar att han startade eget företag, även om det inneburit att han inte haft några svårigheter med att hitta fritidssysslor.
– De här tre åren har varit mycket trevliga. I sommar hinner jag också ta ledigt i några veckor.
Till dem som funderar på om företagande är något för dem, säger Rosendahl:
– Våga göra det! Om det känns så att du vill starta eget så lönar det sig inte att bromsa. Och så är det är bra att sköta pappersarbeten och utgifterna ordentligt.

– Såväl vår region som hela Finland behöver tillväxtföretagande, för det skapar arbetsplatser och välfärd, påminner Startias Tommi Virkama.

Närmare information

Tommi Virkama, direktör för Startia