Nyheter

Öppna turisternas ögon för Kvarkens utbud

29.8.2013
-

Kvarkenregionen erbjuder nya destinationer, intressanta evenemang och en välfungerande färjeförbindelse mellan Vasa och Umeå. Det måste ändå medges att dagens utbud gått många turister förbi. För att svänga situationen, har ett nytt projekt med namnet Botnia Marketing startats.

Kvarkenregionen erbjuder nya destinationer, intressanta evenemang och en välfungerande färjeförbindelse mellan Vasa och Umeå. Det måste ändå medges att dagens utbud gått många turister förbi. För att svänga situationen, har ett nytt projekt med namnet Botnia Marketing startats.

Projektets projektchef Peter Källberg tror att många av de som besökte Österbotten eller Västerbotten som barn, och som nu kanske har egna familjer, inte är medvetna om allt som erbjuds på andra sidan Kvarken idag. Även om sommarens semestertider är förbi när projektet kommit igång ordentligt, är Källberg ivrig över vinterns resemöjligheter och sommaren 2014.
- Det turistiska utbudet har vuxit mycket. Exempelvis kulturlivet är rikt i både Österbotten och Västerbotten, och Umeå är dessutom Europas kulturhuvudstad år 2014. Skidorterna har utvecklats enormt, och det är enkelt att åka från Kvarkens kust till Sveriges fjäll på skidsemester om någon så önskar. Från Sverige är det lätt att göra en kortare resa över till Österbotten för att till exempel bekanta sig med vår matkultur, då avstånden här är korta och vi har ett stort antal restauranger som är värda ett besök, räknar Källberg upp.

Botnia Marketings projekttid är cirka ett år. Under denna tid ska resenärerna nås genom traditionell marknadsföring, så som annonser och synlighet på mässor, men också till exempel via social medier. Lennart Holmlund, Kommunstyrelsen ordförande i Umeå, lyfter även fram vikten av färjeförbindelsen:
- Österbotten är en viktig potentiell marknad för vår besöksnäring och projektet Botnia Marketing kommer att bidra till marknadsföring och information om besöksmål i Västerbotten. Färjetrafiken mellan Umeå och Vasa fungerar numera mycket bra och vi jobbar för fullt för att få till en långsiktig lösning för färjeförbindelsen, säger Holmlund.

Projektet Botnia Marketings mål är att öka turismvolymerna över Kvarken. Projektet genomförs i samråd med turismnäringens företag i Österbotten och Västerbotten. Vasaregionens Utveckling Ab VASEK är projektets ägare och Umeå kommun är projektpartner på den svenska sidan. Projektets huvudfinansiering kommer från Botnia-Atlantica – programmet. Andra finansiärer är: Österbottens Förbund (finska statens finansieringsdel), Vasa stad, Korsholms kommun, Kvarkenrådet, Vasaregionens Utveckling Ab VASEK, Region Västerbotten (svenska statens finansieringsdel) och Umeå kommun.

För mera information:

Peter Källberg
Projektchef
Vasaregionens Utveckling Ab VASEK
+358 40 844 2058
peter.kallberg@vasek.fi

Lennart Holmlund
Umeå kommunstyrelsens ordförande
+46 90 161 201
+46 70 550 4785
lennart.holmlund@umea.se

Maritta Holmberg
Turistchef Umeå kommun
+46 90 163 422
+46 70 344 1574
maritta.holmberg@umea.se