Nyheter

Liv och lust-julkalenderkampanjen en fullträff

24.1.2011
-

Pressmeddelande 24.1.2011

Pressmeddelande 24.1.2011

I Vasaregionen har arbetet med regional kommunikation fortskridit i vinter på två olika nivåer: vid sidan av utarbetandet av en kommunikationsstrategi har man genomfört en kampanj i julkalenderformat på webbplatsen Liv och lust. VASEK och Teknologicentret Merinova hade huvudansvaret för kommunikationskampanjen och även andra samarbetspartners inom regional kommunikation deltog i kampanjtalkot.

- Långsiktigt strategiarbete utgör grunden men vi upplevde det som nödvändigt att också skapa en vi-anda i regionen med hjälp av intressanta berättelser. Först ska vi själva bli medvetna om vår regions styrkor innan andra kan upptäcka dem, säger Riitta Björkenheim, marknadsföringschef på VASEK.

Positiv respons och stort besökarantal

Berättelserna på webbplatsen Liv och lust presenterade regionens människor och företeelser med syftet att det skulle finnas någonting för alla. Enligt VASEKs förfrågningar har också den regionala kommunikationens intressentgrupper samt personer som presenterats på webbsidorna varit nöjda med innehållet på webbplatsen. Tack vare berättelserna har många som bott länge i regionen och också sådana som flyttat bort, hittat helt nya nyanser i sin hembygd. Berättelserna har också ansetts marknadsföra regionen på ett människonära sätt.

- Webbplatsen öppnades i början av december och har haft nästan 11 000 besökare som har öppnat sidor sammanlagt 60 000 gånger, berättar Merinovas marknadsföringsdirektör Robert Olander. - Själv blev jag överraskad över hur många som hittade sidorna via facebook, till exempel. Det ser ut som att sociala medier lockade mera läsare till vår julkalender än vad printreklam gjorde.

Fortsättning följer?

En likadan kampanj till julen 2011 kommer säkerligen att övervägas. För webbplatsen Liv och lust och dess berättelser planeras också nya användningsmöjligheter. - Erfarenheter och förbättringsförslag från denna kampanj kommer vi att studera när vi planerar på nästa kampanj. Det är så långt till jul ännu så allt är möjligt, skrattar Björkenheim.

Närmare uppgifter
VASEKs marknadsföringschef Riitta Björkenheim
044 512 66 12, riitta.bjorkenheim@vasek.fi

Merinovas marknadsföringsdirektör Robert Olander
040 743 46 47, robert.olander@merinova.fi