Lasse Pohjala är VASEKs nya internationaliseringsexpert

1.2.2013

Pressmeddelande 1.2.2013

Diplomingenjör Lasse Pohjala, 51, börjar jobba för VASEK 1.2.2013 som företagsrådgivare med ansvar för etablerings- och internationaliseringstjänster. Pohjala ansvarar för frågor gällande InvestIn-etableringstjänster, internationaliseringstjänster samt export- och importhandel.

VASEK erbjuder internationaliseringsrådgivning till sina kunder. Exportbetonade fall sköts i samarbete med bland annat Viexpo, och då utländska företag eller investerare är i behov av etableringstjänster ordnas dessa tillsammans med Invest In Finland. Viktiga lokala samarbetspartners är förutom städerna och kommunerna, även Viexpo, Österbottens handelskammare, Österbottens ELY-central och Teknologicentrum Merinova.

Pohjala, som är bosatt i Korsholm, har varit lokalchef på Bodycote Lämpökäsittely Oy i Vasa i 11 år. Han har således ett starkt kunnande och ett brett nätverk inom metallbranschen.

Pohjala ser fram emot de nya utmaningarna:
– Jag väntar med spänning vad mina nya uppgifter för med sig. Vasaregionen har mycket potential att lyckas inom industriell verksamhet. Mitt mål är att dela med mig av mitt kunnande och min erfarenhet till de företag som etablerar sig i regionen och också för de företag som riktar in sig på export, berättar han.

VASEKs verkställande direktör Pekka Haapanen är glad över att den tillfälliga personalbristen på VASEK är förbi:
– Lasse kompletterar väl vårt arbetsteam. Han är till stor nytta för hela regionen, där samarbete över företagsgränser är avgörande. Det handlar alltså inte bara om att samarbeta utan att konkret göra saker tillsammans.

– Lasse har en betydande kunskap inom energi- och metallbranschen och han är skicklig då det kommer till materialkännedom. Produktion, marknadsföring och försäljning är alla områden som Lasse behärskar och som ingår i våra etableringstjänster. Lasse kan också flera språk, vilket behövs i internationella uppgifter, konstaterar Haapanen.

För mera information:

Pekka Haapanen