Nyheter

Den nya direktören för Vasaregionens Nyföretagscentrum Startia kommer från Vasa vuxenutbildningscent

28.6.2010

Pressmeddelande 28.6.2010

PeM Tommi Virkama har valts till direktör för Vasaregionens Nyföretagscentrum Startia från och med 1.10.2010 då Raimo Mansikkamäki går i pension. Virkama börjar på VASEK 2.8.2010 och kommer då att bekanta sig med sina nya uppgifter. Till direktörens uppgifter hör rådgivning till nyföretagare, utvärdering av affärsidéer, att ge utlåtanden för Startpengar, mentorsverksamhet för de som avlägger företagarens yrkesexamen, samt utbildningsuppgifter angående företagande.

VASEKs vd Pekka Haapanen är nöjd med Tommi Virkamas långa erfarenhet och kännedom om regionen som han fått när han har jobbat inom vuxenutbildningen: - Tommi är helt tvåspråkig och har goda pedagogiska och sociala kunskaper. VASEK och Startia har sedan länge samarbetat med Tommi och alla på VASEK känner honom och han känner oss, berättar Haapanen. - Han är en teamspelare med goda nätverk och han har samarbetat mycket med olika intressentgrupper. Vi är säkra på att vi kommer snabbt igång med honom, fortsätter Haapanen.

Virkama, som är hemma från Jakobstad, har studerat pedagogik vid Åbo Akademi i Vasa och avlagt bland annat specialyrkesexamen inom ledarskap. Tidigare arbetade han som vuxenutbildningschef vid Vasa vuxenutbildningscentrum. - Företagande och företagaranda för vår region mot nya prestationer och jag anser att det krävs både driftighet och kunnande, konstaterar Virkama. - Startia ger sakkunnig och kundcentrerad rådgivning och vi strävar efter att även i fortsättningen garantera detta. Naturligtvis vill vi även utveckla verksamheten, försäkrar han.

Närmare uppgifter
Pekka Haapanen, verkställande direktör