95 nya företag i regionen

3.8.2011

(Pressmeddelande 3.8.2011)

Under årets första hälft besökte 215 nya kunder Startia för att diskutera sina företagsidéer och lära sig hur man grundar ett företag. Under januari-juni grundades 95 nya företag i regionen med hjälp av Startia.  Siffrorna har sjunkit något från år 2010, då antalet nya kunder under samma tidsperiod var 265 och antalet nya företag 115.

- Största orsaken till detta är det goda sysselsättningsläget i regionen, berättar Startias direktör Tommi Virkama.
- Vi har också kunnat utveckla vår rådgivningstjänst genom att omorganisera Startias verksamhet. I huvudsak får kunden tid till en företagsrådgivare inom en vecka.

I de nygrundade företagen finns 117 nya arbetsplatser. Mer än två tredjedelar av företagen erbjuder tjänster, medan antalet nya företag inom handeln verkar minska.

- I synnerhet ökar antalet kunder med invandrarbakgrund, fortsätter Virkama.

Rådgivning till befintliga företag motsvarar behovet

Företag som varit verksamma i ett par år har fått speciellt intensiv rådgivning inom ramen för projektet Kakkosvaihde. De här företagen som är i riskålder har fått sina affärsplaner uppdaterade och blivit informerade om olika finansieringsmöjligheter som finns med tanke på företagets tillväxt. Från början av 2011 har projektet nått 97 kunder och i genomsnitt har det varit ett par kundkontakter per företag.

Sammanlagt hade VASEKs företagsrådgivare i januari-juni 1952 företagskontakter. Av dessa var Startias kundbesök 542 stycken och kundkontakter inom Kakkosvaihde-projektet 190.

- Företagen är fortfarande försiktiga med sina investeringar. Vi sysselsätts allt mer av ägar- och generationsskiften. Jag tror att företagen på riktigt blir intresserade av servicesedlar inom kort, sammanfattar VASEKs chef för företagstjänster Kjell Nydahl situationen ute på fältet.

Närmare uppgifter
Tommi Virkama, Vasaregionens Nyföretagscentrum Startias direktör