Mer energi i samarbetet – experter lockas till Vasaregionen genom rekryteringskampanj
Sysselsättningsläget i Vasaregionen är oavsett den allmänna konjunkturen fortfarande gott och företagen har ett kontinuerligt rekryteringsbehov. Vasaregionens Utveckling Ab VASEK, Vasa stad och åtta företag i regionen för igen en landsomfattande kampanj genom att berätta om viktiga arbetsplatser som står till buds i Vasa. I år är kampanjens huvudsakliga budskap energi, genom vilket man vill lyfta fram både den höga kompetensen inom energiteknologi och den positiva och framåtblickande inställningen i regionen. Kampanjen är en del av Vasa stads och VASEK:s gemensamma imageskapande.
Kampanjen som pågår en månad riktas till huvudstadsregionen och utvalda städer i Finland där den kompetens som företagen behöver finns. Förutom Vasa stad berättar även Crimppi, Danfoss, Hitachi Energy, InMedi, TT Botnia, VEO, WE Tech Solutions och Vilpe om karriärmöjligheterna inom sina företag.
- Vi vet att unga vuxna lättare flyttar än till exempel de som redan har byggt ett eget hus och bildat familj. Därför riktas kampanjen till 23–40-åringar, säger VASEKs marknadsföringschef Mari Kattelus.
Det är inte lätt att sticka ut från andra städer och kommuner i Finland, eftersom många kan lyfta fram samma styrkor: korta arbetsresor, närhet till naturen, ingen trängsel, högkvalitativ service och mångsidiga möjligheter till fritidsaktiviteter. Som tema för årets kampanj valdes energi och dess användning för rätta ändamål.
- Energi är en fråga som vi kan vara uppriktigt stolta över i Vasaregionen och genom vilken vi kan skilja oss från andra. Vi hör till toppskiktet i Finland enligt många mätare som granskar näringslivet och sysselsättningen, och vi har kompetens i världsklass på energiteknologiområdet, säger Kattelus.
- I årets kampanj förenas på ett bra sätt två teman som Vasa vill vara känd för: Nordens energihuvudstad och lycka. När vi använder vår energi till saker som är viktiga för oss själva ökar också lyckan, säger stadens kommunikations- och marknadsföringsdirektör Leena Forsén.
I samband med kampanjen genomför Vasa stad också en direktreklamkampanj riktad till tidigare Vasabor. - Många har blivit tvungna att flytta bort från Vasa för arbetets skull, nu vill vi locka dem tillbaka.
Företagen gynnas av den gemensamma kampanjen
När staden och företagen i regionen försöker locka experter har de ett gemensamt mål och kampanjens samarbetsmodell har visat sig fungera. Kampanjen genomförs nu för femte gången med den här modellen.
- En fin egenskap med Vasa är att här är man medvetna om det allmännas bästa och vi samarbetar genuint för hela regionens bästa. Genom en gemensam kampanj får alla mer synlighet, säger Forsén.
Företagen som är med i kampanjen varierar litet från år till år, men många av företagen har varit med under hela samarbetstiden. TT Botnia är ett av de företag som i år deltar i kampanjen för första gången.
- Vi upplever att det är väldigt viktigt att utveckla hela regionens synlighet, samtidigt som vi genom kampanjen kan göra vårt eget företag mera känt. Vi är ett företag inom hälso- och sjukvårdssektorn och samarbetet med andra företag inom branschen i regionen är viktigt, eftersom det inom familjer som flyttar till orten ofta finns sakkunniga på många olika områden och många olika behov av sysselsättning, säger Timo Ylilauri, TT Botnias verkställande direktör.
De företag som är med deltar i helhetskostnaderna för kampanjen, men Vasek och Vasa stad är kampanjens huvudfinansiärer och organisatör. Reklambyråpartner i kampanjen är Kind Company i Vasa. Kampanjen förs på finska och engelska, men kampanjens webbplats töihinvaasaan.fi finns också på svenska.