Nyheter

Vilka tillstånd kräver idkandet av företagsverksamhet?

25.9.2014
-

Innan startandet av ett företag bör den blivande företagaren kontrollera ifall den planerade verksamheten kräver tillstånd eller en skild anmälan. Några näringsgrenar är mer reglerade än andra, så att kvaliteten och säkerheten inom dessa näringsgrenar kan garanteras.

Innan startandet av ett företag bör den blivande företagaren kontrollera ifall den planerade verksamheten kräver tillstånd eller en skild anmälan. Några näringsgrenar är mer reglerade än andra, så att kvaliteten och säkerheten inom dessa näringsgrenar kan garanteras. Dessutom är en del av de reglerade näringsgrenarna sådana som kräver tillstånd, vilket betyder att de inte får idkas innan företagaren fått de vederbörliga tillstånden.

Företagaren skall också minnas meddela handelsregistret om de tillstånd som beviljats till den nya företagsverksamheten.

Näringar som kräver tillstånd

Då företagaren planerar att starta ett företag kan den tänkta företagslokalen kräva tillstånd. Exempelvis ibruktagandet av en lokal där det kommer att finnas livsmedel kräver ett godkännande från en hälsoinspektör. Om det blivande företaget ska vara en restaurang med utskänkningstillstånd ska företagaren ha ett alkopass och tillräcklig erfarenhet av att servera alkohol.

– För att sälja tobak krävs också ett skilt tillstånd, påminner företagsrådgivare Sari Saarikoski.

Sådana åtgärder som kan förorena jordmånen, vattensystemet eller luften kräver miljötillstånd. Dessa åtgärder får inte genomföras innan tillståndet vunnit laga kraft, det vill säga besvärstiden är över.

En yrkesutövare kan också behöva ha tillstånd som själva yrkeutövandet kräver. Till exempel läkare och andra som jobbar inom hälsovården måste ha tillstånd.

– Alla de företag som vill erbjuda privat hälso- och sjukvård måste ha ett tillstånd från Regionförvaltningsverket, berättar Saarikoski.

Näringar som kräver anmälan

En del näringar kräver att yrkesutövaren registerar sig eller gör en skild anmälan om startandet av företagsverksamheten.

Exempelvis hotell och restauranger måste göra en anmälan om sin verksamhet till den lokala polisen och till kommunens hälsoskyddsmyndighet. En anmälan om verksamhet inom barnvård eller om ett daghem skall göras till den kommunala hälsoskyddsmyndigheten som ansvarar för dagvården. En anmälan om verksamhet inom social- och hälsovård görs till stadens eller kommunens omsorgsdirektör, som i sin tur skriver ett utlåtande till Regionförvaltningsverket.

– Tillstånds- och anmälningsfrågorna kan kännas som en djungel, men genom att kontakta VASEKs företagsrådgivare kan vi tillsammans reda ut hurdana tillstånd just ditt företag behöver. Genom att fylla i ansökningsblanketten noggrant och lägga med alla nödvändiga bilagor undviker företagaren att behandlingstiden drar ut i onödan, understryker Saarikoski.

Läs mera på Suomi.fi: Tillstånd och skyldigheter

Frågor gällande tillståndsärenden? Kontakta oss!

 

Läs andra artiklar i serien Frågat av företagsrådgivaren:

Vad ska jag komma ihåg då jag anställer min första arbetstagare?  

När är det dags att byta bolagsform? 

Varför borde företagaren ordna företagshälsovård åt sig?