Nyheter

Vaasanseudun viestintä uudelle tasolle

29.12.2010
-

Kaupungilla liikkuneet huhut pian alkavasta suurisuuntaisesta viestintäoperaatiosta ovat totta. Saman asian jäljille lienee päässyt Pohjalainen, joka nosti Vaasanseudun viestintähaasteet näkyvästi esiin sekä artikkelissaan 6.12. että pääkirjoituksessaan 9.12. Aihe on tärkeä ja sen soisi kiinnostavan laajalti seudun asukkaita, kuntia, yrityksiä ja muita toimijoita.

Pohjalainen 16.12.2010

Kaupungilla liikkuneet huhut pian alkavasta suurisuuntaisesta viestintäoperaatiosta ovat totta. Saman asian jäljille lienee päässyt Pohjalainen, joka nosti Vaasanseudun viestintähaasteet näkyvästi esiin sekä artikkelissaan 6.12. että pääkirjoituksessaan 9.12. Aihe on tärkeä ja sen soisi kiinnostavan laajalti seudun asukkaita, kuntia, yrityksiä ja muita toimijoita.

Pohjalaisen huomio oli ajankohtainen, sillä Vaasanseudun järjestelmällinen viestintätyö on juuri aloitettu: hankkeesta tiedotetaan heti, kun kaikki kumppanuussopimukset on allekirjoitettu. Työssä on mukana alueen kuntien, elinkeinoelämän ja oppilaitosten edustajia. Strategian kiteyttämisessä ja käytännön viestintätoimenpiteissä on apuna myös tunnustettuja brändinrakennuksen ja maineenhallinnan asiantuntijoita. Työtä ohjaa ja koordinoi alueen kuntien omistama Vaasanseudun Kehitys Oy VASEK.

Yhteiselle viestintätyölle on suuri tarve. Tosiasioihin perustuva, erottuva, säännöllinen ja pitkäjänteinen viestintä on keskeinen tulevaisuuden menestystekijä: se auttaa Vaasanseutua menestymään kilpailussa, jota käydään esimerkiksi asukkaista, uusista yrityksistä, investoinneista, opiskelijoista ja oppilaitoksista sekä matkailijoista.

Alustavan aikataulun mukaan hankkeen strategiatyö valmistuu hiihtolomien aikaan - tiettyjä käytännön toimenpiteitä suunnitellaan jo rinnan strategian kanssa. Taustatyötä palvelee esimerkiksi www.eloajailoa.fi -sivusto, jolle on koottu hyviä tarinoita seudun ihmisistä ja ilmiöistä ja jossa kävijät voivat kertoa omat näkemyksensä seudun vahvuuksista.

Pohjalaisen pääkirjoituksessa seudun mielikuvalliset haasteet rinnastettiin melko yksioikoisesti kuntaliitoksiin, korkeakoulujen yhdistymisiin ja muihin hallinnollisiin päätöksiin. Viestintätyössä on kuitenkin olennaista erottaa varsinaiset viestintätoimet ja hallinnolliset päätökset. Seutuviestintää tekevä työryhmä voi vaikuttaa vain ensin mainittuihin.

Teot ovat mitä parhaita viestejä, mutta seudun viestinnän kehittäminen ei voi riippua hallinnollisista päätöksistä. Toivottavaa onkin, että tulevaa viestintähanketta - sen tavoitteita, sisältöä ja tuloksia - arvioidaan nimenomaan viestinnän näkökulmasta.

Viestintätyössä jaetaan harvoin pikavoittoja. Tunnettuuden haasteita ei ratkaista yksittäisillä lehtimainoksilla eikä esitteillä. Niitäkin seuraavien vuosien aikana varmasti nähdään, mutta ei irrallisina paniikkireaktioina, vaan osana huolella mietittyä strategiaa.

Seudullisiin viestintähankkeisiin liittyy tyypillisesti paljon intohimoja. Kaikilla on toimenpiteistä oma mielipiteensä ja hyvä niin. Hankkeen onnistumisen kannalta kaikkinaiset rajat ylittävä yhteistyö on kuitenkin välttämätöntä. Jos seutu kertoo itsestään hajanaisella äänellä, kuulijoille muodostuu helposti epäjohdonmukainen, jopa ristiriitainen kuva.

Viestintätyö on konkreettinen alueen eri toimijoita yhdistävä hanke. Viime kädessä seudun mielikuva muodostuu kaikista niistä kohtaamisista, joita eri ihmisillä on Vaasanseudulla toimivien ihmisten ja yritysten kanssa. Siten se on myös työtä, johon me kaikki voimme osaltamme vaikuttaa. Aidolle ja perustellulle kotiseutuylpeydelle on nyt suuri tilaus.

Viestintätyössä nostamme esille asioita, joista seudulla on syytäkin röyhistää rintaansa. Aivan kuten Pohjalainenkin totesi, Vaasanseutu on omilla vahvuusalueillaan maailmanluokkaa. Viestintätyön myötä nämä tosiasiat tunnetaan jatkossa myös muualla Suomessa ja seudun kannalta keskeisissä kansainvälisissä yhteyksissä.

Pekka Haapanen
toimitusjohtaja
VASEK