Stor efterfrågan på sodablästring
I artikelserien Under luppen har vi tidigare skrivit om Korsholmföretaget Easy Blast som startade verksamheten på Fågelberget för fyra år sedan. Företaget utför rengöring av olika ytor främst med hjälp av sodablästring. Hur har Easy Blast och företagaren Mathias Eckerman det i dag?
I artikelserien Under luppen har vi tidigare skrivit om Korsholmföretaget Easy Blast som startade verksamheten på Fågelberget för fyra år sedan. Företaget utför rengöring av olika ytor främst med hjälp av sodablästring. Hur har Easy Blast och företagaren Mathias Eckerman det i dag?
Easy Blasts nya hall byggs under den kommande sommaren bredvid de befintliga lokalerna på Handelsgränd 1 på Fågelberget i Korsholm, visar Mathias Eckerman.
Med fyra års erfarenhet av företagande försäkrar Mathias Eckerman att han inte en enda gång har ångrat att han blev företagare. Trots att arbetet som företagare emellanåt är osäkert eftersom man inte på förhand kan veta arbetsmängden, är Eckerman i varje fall nöjd.
– Vintertid är det tystare men på våren ökar arbetstakten, för då vill folk putsa sina båtar eller börjar tänka på målningen av huset och andra utesysslor. På sommaren hinner man inte så mycket med egna projekt eller semester utan dem ska man göra utanför säsongen, säger Eckerman, som fått en fin solbränna på sin vintersemester.
I och med att ordet om ett pålitligt rengöringssystem har spridit, har Easy Blast fått nya kunder. Säsongsvariationer utjämnas genom beställningsarbeten från några industriföretag året runt: rengöring av olika delar från målfärg, lim, olja och harts.
– Skonsam sodablästring är fortfarande Easy Blasts specialitet. En tydlig fördel på marknaden är också att vår blästringsutrustning är flyttbar, berättar Eckerman
– Som rengöringsmedel använder jag också bland annat sand, stålsand och glaskross eller glaskulor beroende på kundens behov. Dessutom utför jag våtblästring som minskar dammet orsakad av blästringen. För rengöring av föremål som inte kan blästras har jag skaffat olika slipningsverktyg.
Nya lokaler granne med befintliga hallen
Eckerman testar ständigt nya rengöringsmetoder och rengöringsmedel. Nu har han under arbete en sanering av fönstren i övre våningen i sitt eget hus.
Easy Blast har ända sedan början hyrt lokaler på Fågelbergets industriområde. Ursprungligen var lokalerna tänkta att vara tillfälliga och eftersom de har blivit ohjälpligt små, har Eckerman reserverat tomten bredvid den nuvarande hallen. Meningen är att bygga egna, mer ändamålsenliga utrymmen i år.
– Lokalerna är trånga om vi på en och samma gång får in en större sats som ska bearbetas. Dessutom är det besvärligt att lagra blästringsmedel. Ventilationen i de nuvarande utrymmen vill inte heller räcka till blästringens behov utan att yttre dörren lämnas på glänt när jag arbetar, våndas Eckerman.
I den nya hallen kommer det att finnas hela 300 kvadratmeter trots att en del av hallen kommer att hyras ut. Från den delen som uthyrs får företagaren lite täckning till hallens kostnader samtidigt som hallen fungerar som reserv om företaget kommer att behöva mer utrymme inom de närmaste åren. Utrymmena i den nya hallen har planerats uttryckligen med beaktande av blästringsarbete: ventilationen är effektiv och det kommer att finnas skilda utrymmen för blästring och målning.
– Jag pratade redan i våras med Mikael Hallbäck på VASEK om möjligheten att få investeringsstöd för hallbygget. Då var situationen med NTM-centralens företagsstöd mera hoppfull än nu, för nu ser det ut att vara osannolikt att man skulle få stöd.
Nöjd kund gör en glad
Eckerman har funderat på att anställa en utomstående arbetstagare men på grund av de små lokalerna och arbetsmängden som fördelar sig ojämnt, har han hittills lämnat tanken. Under sommarsäsongen har han kunnat fylla tillfälliga arbetarbehov genom underleverans.
– Emellanåt uppmanar jag kunder att kontakta direkt de ytrengörare, vars metoder jag vet att passar deras behov bättre.
Eckerman vill utföra arbetet för sina kunder noga, effektivt och gärna med snabb leveranstid. För att kunna göra det, söker han ofta på sin fritid lösningar på kundernas rengöringsproblem samt testar nya metoder och blästringsmedel.
– Bästa belöningen för ansträngningarna är när kunden är uppenbart nöjd, avslöjar Eckerman.
Utgångspunkten för planeringen av de nya lokalerna var företagsverksamhetens behov.
Text: Johanna Haveri, Viestintä Oy Prowomedia
Översättning: VASEK
Bilder: Easy Blast och Johanna Haveri