Nyheter

Ständig förbättring målet för den nye företagaren

22.9.2015
-

Ansvaret för Vörå Stålbygge, som fyllde 50 år i fjol, flyttades för två år sedan över till Tor-Leif Häggman som är företagare i andra generation. Förberedelserna inför generationsskiftet hade pågått redan i flera år, eftersom Häggman har arbetat i familjeföretaget sedan 2005.

DSC 0010 rajattu 600pxMetallverkstaden är mer städad än förr och alla verktyg har sina platser.
Färgkoden gör det lättare för verktygen att hitta tillbaka till sina platser.

Ansvaret för Vörå Stålbygge, som fyllde 50 år i fjol, flyttades för två år sedan över till Tor-Leif Häggman som är företagare i andra generation. Förberedelserna inför generationsskiftet hade pågått redan i flera år, eftersom Häggman har arbetat i familjeföretaget sedan 2005.

– Farsan var aktivt med i Stålbygges verksamhet fram till företagets 50-årsfest men nu lever han välförtjänade pensionärsdagar för det mesta. Visst kommer han ännu och hjälper till alltid när det behövs, berättar Häggman.

Ett fungerande kvalitetssystem

DSC 0024 600px

Tor-Leif Häggman

Trots att Stålbygge, som för fem år sedan presenterades i VASEKs artikelserie Under luppen, alltid varit ett ordentligt och välfungerande företag, har den nye företagaren fört med sig nya vindar och förbättringar i den vardagliga verksamheten.

– Det är mer städat i verkstaden, varorna är i bättre ordning och dessutom har vi utvecklat våra arbetsmetoder under de två senaste åren, försäkrar svetsare Jonas Lundström.

En av svetsarna på Stålbygge, Johan Ehrs, går som bäst på Optimas IWS-utbildning som ger honom behörighet att vara svetsansvarig. Företaget måste ha en behörig svetsansvarig för att få tillverka stålkonstruktioner som fyller EU:s CE-krav för byggindustrin.

Utbildningar har varit startskottet även i fråga om många andra förbättringar som genomförts den senaste tiden. Häggman deltog i en kvalitetsutbildning som ordnades av Novia och i samband med den inledde Stålbygge ett samarbete med Leif Mannfolk, som varit med och konsulterat och utbildat i ett flertal österbottniska företag. Samarbetet resulterade i ett kvalitetscertifierat system enligt ISO 9001 som utgör grunden för Vörå Stålbygges dagliga verksamhet. Företaget ägnar uppmärksamhet speciellt åt systematiken men också åt lönsamheten och personalens välmående i sin verksamhet.

DSC 0026 600pxTor-Leif Häggman och Jonas Lundström diskuterar ett uppdrag.

– Trots de senaste årens lågkonjunktur har vi kunnat ha en lönsam verksamhet. Emellanåt funderar jag på hur bra resultat vi skulle ha gjort under toppåren om vi hade arbetat lika systematiskt och på ett lika lönsamt sätt redan då, grunnar Häggman.

Det nya verksamhetssättet innebär också öppnare diskussion och systematisk insamling av personalens förslag. I kafferummet finns en whiteboard där alla kan skriva sina förbättringsförslag, anskaffningsförslag och kommentarer. De behandlas och dokumenteras på veckovisa måndagsmöten samtidigt som man beslutar om åtgärderna. Inom två år har företaget på det här sättet kunnat förbättra 263 olika saker i sin verksamhet.

Extern metallverkstad

DSC 0043 600pxVörå Stålbygges anställda arbetar allt oftare i kundens utrymmen.
Anders Widd och Anton Mannil monterar ett rullband på UH-Koneistus.

Vörå Stålbygge tillverkar olika delar och produkter för industrin och byggnadsindustrin i serier eller som enskilda föremål. Företaget har dessutom ett stort stållager, där även privatkunder kan hitta den metallbit de behöver.

Marknadsföringsreformen, som genomfördes i fjol, har slipat företagets image och gett bättre struktur på marknadsföringen av produkterna. En av de viktigaste tjänsterna i dag är en extern metallverkstad och därför arbetar flera av företagets anställda en stor del av veckan i andra än företagets egna utrymmen.

– Många företag eller organisationer har behov av en metallarbetare ett par dagar i veckan eller i månaden. Av oss kan kunden köpa externa metallverkstadstjänster till ett fast avtalspris för överenskomna dagar och få besparingar jämfört med att ha en egen metallverkstad. Metallarbetaren kommer på överenskomna dagar och tar hand om företagens metallarbeten snabbt och pålitligt, beskriver Häggman.

Med marknadsföringsreformen kom även en oväntad förändring: den förnyade logotypen har gjort att allt fler finskspråkiga kunder har hittat till Stålbygge.

Vörå Stålbygge i Under luppen -artikelserie i januari 2010

 

Text och bilder: Johanna Haveri, Viestintä Oy Prowomedia
Översättning: VASEK