Nyheter

Pohjoismaiden merkittävimmän energiateknologiakeskittymän kasvu tuo mahdollisuuksia myös logistiikka

5.10.2012
-

Seudun voimakkaasti kasvaneen teollisuuden imussa logistiikka on samanlaisen voimakkaan kasvun kynnyksellä, sillä logistiikka on energiateknologiasektorin yritysten toiminnan kriittinen menestystekijä. Logistiikkapalvelutarjoajilta vaaditaan monipuolista osaamista. Esimerkiksi suurten projektien ja pääomaa sitovien nopeakiertoisten komponenttien kuljetusketjut vaativat erikoistumista.

Seudun voimakkaasti kasvaneen teollisuuden imussa logistiikka on samanlaisen voimakkaan kasvun kynnyksellä, sillä logistiikka on energiateknologiasektorin yritysten toiminnan kriittinen menestystekijä. Logistiikkapalvelutarjoajilta vaaditaan monipuolista osaamista. Esimerkiksi suurten projektien ja pääomaa sitovien nopeakiertoisten komponenttien kuljetusketjut vaativat erikoistumista.

Seudun energiateknologiasektorin yritykset ovat edelläkävijöitä hajautetun energiatuotannon ja uusiutuvan energian ratkaisuissa. Koska tuotteet on suunniteltu energiaa ja ympäristöä säästäviksi, on luonnollista, että yritykset ovat ryhtyneet yhä enemmän huomioimaan ympäristöarvoja myös logistiikassaan.

Kehittämishaaste on tunnistettu myös seudun kunnissa: satsaukset ympäristöystävällisiä kuljetusketjuja tukevaan infrastruktuuriin ja sitä myöten logistiikkayritysten yleisiin toimintaedellytyksiin ovat erittäin merkittäviä.

– Kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti ja hiilijalanjälkien suuruus mielessä pitäen yritysten logistisia toimintaedellytyksiä on välttämätöntä kehittää jatkuvasti ympäristöystävällisempään suuntaan, muistuttaa Vaasa Parks Oy:n toimitusjohtaja Ulla Mäki-Lohiluoma.

Uusi Vaasan seudun logistiikka-alue moottoritien ja rautatien väliin

Vaasan kaupungin ja Mustasaaren kunnan yhteishankkeena syntyvä uusi logistiikka-alue tulee omalta osaltaan vastaamaan logistiikan kehittämistarpeeseen seudulla. Valtateiden 3 ja 8 sekä rautatien yhteyteen Vaasan lentoaseman kaakkoiskulmalle rakentuvan kokonaisuudessaan lähes 400 hehtaarin alueen ensimmäinen vaihe pitää sisällään tontteja kuljetusyrityksille ja niiden palveluille.

– Keskittämällä logistiikkatoimijat toiminnallisesti optimaaliseen paikkaan saavutetaan paitsi yksittäisten yritysten tasolla toiminnan tehostumista myös synergioita palveluiden ja kuljetusten järjestämiseen, tiivistää Mäki-Lohiluoma.

Alueen ensimmäiset kiinteistöhankkeet lähtevät todennäköisesti liikkeelle tänä syksynä, ja tonttivarauksia on jo käsitelty. Vaasa Parks Oy auttaa alueesta kiinnostuneita logistiikkatoimijoita tontinvarauksissa ja kiinteistöjen toteuttamiseen liittyvissä asioissa.

Logistiikka-alueen tieyhteyksien ja muun kunnallistekniikan rakentaminen alkaa jo elo-syyskuun aikana. Ensimmäisten asemakaava-alueiden kunnallistekniikka valmistuu sopimusten mukaan syksyllä 2013. Myöhemmässä vaiheessa logistiikka-alueelle on varauduttu toteuttamaan myös raideterminaalialue.

Lentologistiikkakeskus yhdistää lentokentän ja yrityspuiston toiminnot

Lentokentän pohjoiskulmalle suunniteltu lentologistiikkakeskus tulee palvelemaan Vaasa Airport Park -yrityspuistossa toimivien sekä koko seudun energiateknologiayritysten kiireisimpiä kuljetuksia. Monen käyttäjän monitoimiterminaali mahdollistaa useamman logistiikkayrityksen sijoittumisen yrityspuiston 80 yrityksen ja nopeasti kasvaneen, tällä hetkellä 3600 työntekijän yrityspuiston imuun. Terminaalin ensimmäisen vaiheen rakennustyöt on tarkoitus käynnistää talvikauden 2012–2013 aikana.

Satamaa räätälöidään projektien ja raskaiden kuljetusten tarpeisiin

Vaasan satamaa on ryhdytty kehittämään erityisesti seudun raskasta ja projektiteollisuutta palvelevaksi tehokkaaksi ja moderniksi ”energiasatamaksi”. Sataman toimintaolosuhteiden parantamiseen ovat kuuluneet mm. tieyhteyden parantaminen, uuden nosturikapasiteetin hankinta, uusi ro-ro-ramppi erityisesti raskaita kuljetuksia varten sekä uusi, lähes kahden hehtaarin, varastointialue. Keväästä 2012 lähtien satamassa on ollut käytössä kaksi 104 tonnin mobiilinosturia, joita voidaan yhteiskäyttää. Yhteiskäytössä nostokapasiteetti on 200 t, jonka lisäksi mm. tuulivoimateollisuuden pitkien kappaleiden nostot voidaan hoitaa tehokkaasti.

– Sataman kehittyessä myös satama- ja konttiliikenteen lisäarvopalveluitten kysyntä kasvaa. Seudun yritysten viennistä peräti 65 % menee EU:n ulkopuolelle, joten myös konttiliikenteen kehittymiseen panostetaan, muistuttaa Vaasan satamajohtaja Teijo Seppelin.

Seudun maantieteellinen sijainti sopii myös läntisen ja keskeisen Suomen, mahdollisesti koko maan, jakelu- ja keräilytoiminnalle vienti- ja tuontitoimintaa ajatellen. Esimerkiksi keskeisen Suomen polttoaineet jaellaan Vaasan sataman kautta, ja logistiikkansa sijoittamisesta seudulle voivat olla kiinnostuneita erityisesti kansainväliset vähittäiskaupan ketjut. Konseptia tukevat seudun luontaiset tuonti- ja vientivirrat. Houkuttelevuutta etabloinneille lisää erityisesti logistiikka-alueen kehittyminen ja kuljetusmuotojen yhdistämismahdollisuus.

 

Lisätietoja

Riitta Björkenheim
projektipäällikkö, VASEK
044 512 6612

Ulla Mäki-Lohiluoma
toimitusjohtaja, Vaasa Parks Oy
040 573 3004