Kommunikations-, IT- och datakommunikationslösningar från samma ställe
Synlighet och tillgänglighet är viktiga för alla företag, men särskilt för företag som håller på att starta sin verksamhet och i egenskap av ny aktör måste skaffa kunder och ta plats på marknaden. Det har blivit allt viktigare med synlighet och tillgänglighet på internet, via e-post, telefon och i allt högre grad även via sociala medier.
Synlighet och tillgänglighet är viktiga för alla företag, men särskilt för företag som håller på att starta sin verksamhet och i egenskap av ny aktör måste skaffa kunder och ta plats på marknaden. Det har blivit allt viktigare med synlighet och tillgänglighet på internet, via e-post, telefon och i allt högre grad även via sociala medier.
– Nystartade företags IT- och kommunikationsbehov varierar mycket mellan olika branscher, men vissa grundläggande saker behöver vara i skick i företaget, konstaterar Anvias kontaktchef Kaj Ohls. – Telefon- och internetanslutningar, e-post samt företagets webbadress och webbplats är sådana grundläggande saker som nästan alla företag behöver.
Ohls vet vad han talar om, eftersom han har lång erfarenhet av att arbeta med företags IT-, datakommunikations-, programvaru- och kommunikationsfrågor. Vid sidan av säljarbetet har han informerat om de här frågorna även på de frukostträffar som har ordnats i samarbete med Vasaregionens Nyföretagscentrum Startia.
Kontaktchef Kaj Ohls kartlägger gärna kommunikations-, IT- och datakommunikationslösningar för såväl nybildade som redan verksamma företag.
– Anvia är en lokal aktör som erbjuder såväl stora som små företagskunder lämpliga IT-, kommunikations- och datakommunikationstjänster. Hos oss får kunden ett täckande utbud av anslutningar, utrustning, programvaror och servrar på ett och samma ställe, förklarar Ohls.
Anvia hör till Startias expertnätverk, där varje aktör är beredd att hjälpa nya företagare med sin egen expertis.
Verksamheten via nätet ökar
I allt fler företag arbetar man via nätet, någonstans utanför själva arbetsplatsen. Därför måste datakommunikationslösningarna vara sådana att arbetet kan utföras tryggt på distans. Även dokument och program hanteras allt oftare via molntjänster, och finns inte fysiskt på företagets server.
– Microsoft Office 365 är ett utmärkt exempel på en molntjänst som möjliggör datorarbete var som helst, förutsatt att man har tillgång till nätet. Office 365 passar företag i alla storleksklasser, eftersom det anpassas enligt behov, förklarar Ohls.
Nuförtiden fungerar även andra än Microsofts program allt oftare via nätet och försäljningen av fasta datorspecifika programvarulicenser har minskat. Uppdateringarna av programvaror som fungerar via nätet är alltid de senaste och jämfört med fasta licenser erbjuder de flera alternativ för samma pris.
Hos Anvia kan företagen förutom program även skaffa IT-utrustning genom att antingen köpa eller använda mot en månadsavgift. Vid behov kan Anvia även sköta stödet och upprätthållandet av företagets hela IT-miljö.
– Också detaljhandeln flyttar i allt högre grad ut på nätet. Näthandeln används av såväl renodlade nätbutiker som av sådana företag som även har en fysisk butik. Vår förmånligaste nätbutikstjänst kostar endast ett par tior per månad, så att starta en nätbutik är inte dyrt, tillägger Ohls.
Ohls uppmanar företagare som är i startskedet att kontakta en expert inom branschen när företaget är i planeringsskedet. Det är den bästa tiden att kartlägga hurdana lösningar det nya företaget behöver.
Text och bild: Johanna Haveri, Viestintä Oy Prowomedia
Översättning: Eva Klemets
Tidigare Experten vet-artiklar:
Höjd kompetens genom utbildningar
Ekonomiexperter hjälper Startias kunder