Nyheter

Kamratstöd och en samtalspartner är aldrig fel

29.9.2015
-

En företagsmentor är varken konsult, gratis arbetskraft eller någon tillfällig nödlösning. Företagsmentorn är en ledsagare, med kunnande och erfarenhet inom affärsvärlden, och fungerar som företagarens samtalspartner och bollplank.

En företagsmentor är varken konsult, gratis arbetskraft eller någon tillfällig nödlösning. Företagsmentorn är en ledsagare, med kunnande och erfarenhet inom affärsvärlden, och fungerar som företagarens samtalspartner och bollplank.

IMG 1887 600px

I Österbotten verkar för närvarande 75 företagsmentorer, varav cirka femtio mera aktivt, som ledsagare för Kust-Österbottens företagare. Mätt i tid uppgår mötena mellan mentorerna och företagarna i Österbotten under ett år till hela 1 000 timmar. KÖF:s koordinator för företagsmentorer Maija Aarnio utser tillsammans med ledningsgruppen för mentorverksamheten nya företagsmentorer och söker lämpliga mentorer för de företagare som behöver en sådan.

– Varje person som fungerar som mentor är väldigt noga utvald, och för varje företagare väljs ur gruppen av mentorer den som bäst passar företagarens person och företagets situation. Diskussionerna mellan mentorn och företagaren är konfidentiella. Det handlar ofta om ekonomi, marknadsföring och kundanskaffning, och även ofta om den mentala biten, som till exempel att orka i arbetet, berättar Aarnio.

– Företagaren kan inte alltid belasta sin närmaste krets med frågor i anknytning till företaget. För företagaren är det ofta uppmuntran som är det viktiga. Det betyder mycket att ha någon som lyssnar och sporrar och inte avfärdar nya idéer som korkade, fortsätter hon.

Företagaren Katariina Paajaste håller med:
- När man berättar för familj och vänner om olika planer i anknytning till företaget, får man nog uppmuntran, men den grundar sig inte alltid på kunnande. Företagsmentorn ställer frågor, får en att fundera på olika saker och säger sin ärliga åsikt, som är baserad på erfarenhet och kunnande. Det slutgiltiga beslutet är det ändå jag själv som ska ta.

Aarnio poängterar att företagaren inte ska göra misstaget att se mentorn som gratis arbetskraft. Om det visar sig att en samtalspartner inte räcker till för att företagaren ska få behövlig hjälp, hänvisar mentorn företagaren till en expert.

Kompletterar nyföretagscentrumets tjänster

IMG 1894 rajattu 600pxFöretagsmentor Katja Rajala och företagaren Katariina Paajaste

Paajastes företag Exeo erbjuder personal trainer-tjänster och hon leder också olika motionsgrupper. Hon fick höra om mentorverksamheten på TE-byråns infokväll och på nyföretagscentrum Startia i företagets inledande skede våren 2013. Paajastes mentor är företagaren Katja Rajala på Provida Ab.

– I början träffades vi rätt ofta, för att gå igenom startandet av Katariinas företagsverksamhet, affärsplanen och i synnerhet marknadsföringen.

Mentorn och företagaren kommer sinsemellan överens om hur ofta de ska träffas. Inledningsvis kan träffarna vara med ett par veckors mellanrum, senare kanske mera sällan och ibland kan man ringa till och med dagligen. Ibland avtar kontakten för att sedan åter bli intensivare, då företagaren möter nya utmaningar och möjligheter.

– Katariina är själv aktiv och tar kontakt. Jag har egentligen överlåtit ansvaret att ta kontakt på henne. Det är roligt att samarbeta med Katariina, för hon lyssnar och tar tag i saker utgående från våra diskussioner. Våra möten har alltid lett till att den aktuella frågan framskrider och resultat uppnås. Hennes företag utvecklas, berömmer Rajala.

Företagsmentorverksamheten finansieras, förutom av Kust-Österbottens företagare, även av VASEK, Vasa stad och Österbottens förbund. Mentorverksamheten anses vara ett bra komplement till nyföretagscentrum Startias tjänster:

– Vi rekommenderar att företagaren tar en mentor så fort som möjligt efter att företagsverksamheten inleds, även om det inte har uppkommit några större problem. Det är aldrig fel att få stöd av och bolla idéer med någon som själv har gått igenom liknande saker. Ibland kanske man i onödan drar sig för att berätta om sina egna bekymmer och företagets utmaningar för en främmande person. En utomstående kan emellertid ofta se sakerna klarare och hitta en lösning på ett eventuellt problem, försäkrar Startias direktör Tommi Virkama.

Även Paajaste berömmer mentorns förmåga att ställa de rätta frågorna:
– Jag värdesätter Katjas åsikter. Hon ställer vettiga och väsentliga frågor och stöder på så vis mitt beslutsfattande. Jag uppskattar också att Katja har lärt mig hur viktigt det är att bygga upp ett nätverk, och jag är glad att jag också har fått ta del av Katjas nätverk.

Att möta en ny människa är alltid lärorikt

För närvarande är Katja Rajala mentor åt tre företagare:

– Alla är unika fall och jag lär mig också själv en massa nytt under våra möten, och får utmana mitt eget kunnande. Det ger mig möjlighet att sprida vidare allt som jag har lärt mig – av såväl framgångar som misstag. Mentorskapet kräver en förmåga att sätta sig in i den andras situation, och man måste komma ihåg att förtroende inte alltid uppstår omedelbart.

– När två för varandra främmande personer möts, kan det också hända att personkemin inte fungerar. Då kan företagaren kontakta oss, så söker vi fram en ny mentor. Ibland går det så, och det är helt okej, försäkrar Aarnio.

Österbottens företagsmentorer

[contact_member,name=Maija Aarnio,id=21,details=Name]