Nyheter

HF-Products har vuxit tack vare exporten

16.5.2016
-

För sex år sedan presenterade vi HF Products i Molpe, Korsnäs i serien Under luppen. Då hade Johan Holmqvist varit företagare i ungefär sju år men företaget hade tillverkat bryggor redan i tjugo år.

Molpe 600pxJohan Holmqvist har framgångsrikt marknadsfört bryggor med sikte på andra sidan Kvarken redan under några års tid. Båtbryggan bakom Molpepaviljongen monterades för sju år sedan och är fortfarande nästan som ny.

För sex år sedan presenterade vi HF Products i Molpe, Korsnäs i serien Under luppen. Då hade Johan Holmqvist varit företagare i ungefär sju år men företaget hade tillverkat bryggor redan i tjugo år.

Då Holmqvist köpte företaget fick han hjälp av VASEKs Kjell Nydahl. De har hållit kontakten sedan dess och Holmqvist berättar att han med jämna mellanrum tar kontakt med Nydahl. – Kjell är bra bollplank till mina funderingar om hur verksamheten skulle kunna utvecklas.

Holmqvist säger att arbetet i sig knappt har ändrats på sex år: det utförs i samma hall, säsong för när bryggorna tillverkas sträcker sig fortfarande från våren till hösten och företaget tillverkar bryggor till både privata och offentliga stränder. Det som är nytt är att marknaden för HF-Products har på senare år tydligt utvidgats till vårt västra grannland. Ekonomin i Sverige mår bättre än i Finland, och försäljningen av bryggor har under ett par senaste år vuxit kraftigt och utgör i dag en viktig del av företagets omsättning.

Goteborg 600pxDen brygga på 158 meter som i somras monterades i Göteborg är den längsta bryggan som HF-Products hittills har tillverkat och monterat.

– Vi har sålt våra produkter till Sverige sedan 2004 men på riktigt fick försäljningen fart för 3–4 år sedan. Vi har en bra och aktiv representant i Umeå och en i mellersta Sverige som främst fokuserar sig på stora projekt. Kunderna i Sverige verkar uppskatta den svenska kundservicen. Vi byggde upp egna webbsidor och webbutik för den svenska marknaden, berättar Holmqvist. – Där har vi också satsat på webbreklam, bland annat på Google och Facebook.

Företagets webbsidor finns i tre olika språkversioner: finska, finlandssvenska och svenska. Holmqvist anser att det var ytterst viktigt att skapa egna sidor för den svenska marknaden, eftersom finlandssvenskan och rikssvenskan skiljer sig från varandra väldigt mycket. Fastän det är fråga om små skillnader, kan man lätt upptäcka dem i synnerhet i skrift.

Pålitlig service nära

Under säsong har HF-Products fyra egna anställda. Därtill köper de tjänster av pålitliga underleverantörer som också sysselsätter personer bosatta i nejden.

– Våra produkter skulle kanske vara en aning billigare om vi köpte arbetet från de Baltiska länderna eller från Polen men jag anser att det är viktigt att ge arbete åt dem som bor nära. När man har bekanta underleverantörer, är också kvalitetskontroll lättare.

Företaget anlitar lokala företag inte enbart för produktionen: nästan alla transporter köps av Vasaföretaget Axel Williamsson. För transporter till Sverige anlitar man Wasaline alltid när det är möjligt, och webbsidorna och webbutiken har skapats av Närpesföretaget Iconcept.
– Vi har alltid fått utmärkt service av de här företagen, berömmer Holmqvist.

Tid för utveckling på vintern

pino2 600pxUtanför säsong finns det gott om tid att bygga element för bryggor för sommarsäsongen.

Tillverkning av bryggor präglas av säsong. Hallen, som alltid är överfull när våren anländer, skulle på vintern kunna inrymma mycket mer aktivitet. Holmqvists princip är att på vintern testar man nya idéer, marknadsför, servar maskiner och gör annat som måste göras men som man inte hinner med under högsäsongen.

Största delen av bryggorna som säljs har standardmått och kan därför tillverkas mot lager redan innan säsongen börjar. En del av kunderna vill däremot få skräddarsydd service, som till exempel den kund i Göteborg som i somras köpte en 158 meter lång brygga, som också var den längsta som HF-Products hittills har tillverkat.

Värmeböljan denna maj har lockat människor till stränder och säsongen för bryggor har officiellt börjat. Fastän säsong brukar för Holmqvist betyda långa dagar och mycket arbete, kommer han inte att tillbringa hela sommaren med borrmaskinen i handen. Oftast mot slutet av juli och under augusti tar Holmqvist några veckors semester med familjen för att kunna följa med de 4- och 6-åriga barnens sommarsysslor.

HF Products Under luppen i juni 2010

 

Text: Johanna Haveri
Översättning: VASEK

BIlder: Johan Holmqvist, Johanna Haveri