Nyheter

Hamndirektören har många järn i elden

8.9.2015
-

Vasas och Umeås gemensamma hamnbolag Kvarken Ports verkställande direktör har en färgrik vardag med omväxlande arbetsuppgifter. En extra krydda i arbetet tillförs av att hamnbolaget fysiskt verkar i två olika länder.

Vasas och Umeås gemensamma hamnbolag Kvarken Ports verkställande direktör har en färgrik vardag med omväxlande arbetsuppgifter. En extra krydda i arbetet tillförs av att hamnbolaget fysiskt verkar i två olika länder.

I Finland arbetar Kvarken Ports verkställande direktör Matti Esko i nära samarbete med både Vasa stads logistikenhet och Vasaregionens Utveckling Ab VASEKs logistikexperter. Andra samarbetspartner är till exempel de rederier och speditörer som använder hamnen samt industrin och handeln som transporterar sitt gods genom den.

En växande andel av Eskos arbete utgörs av att marknadsföra Kvarken Ports på mässor och andra evenemang. Han är också med i många logistikrelaterade samarbetsgrupper.

Utdrag ur Matti Eskos kalender:

Måndag 17.8.2015 kl. 12.00
Samarbetsmöte med VASEK

Tillsammans med logistikexpert Riitta Björkenheim går Matti Esko igenom gemensamma evenemang och intressen för den närmaste framtiden. Esko träffar VASEKs logistikexperter varje vecka, eftersom utvecklingen av logistiken i Vasaregionen har varit VASEKs strategiska utvecklingsprojekt sedan år 2007 och mycket arbete har gjorts även för utvecklingen av Vasa hamn. Ett av de viktigaste gemensamma utvecklingsprojekten just nu är EU-finansierade Midway Alignment of the Bothnian Corridor, inom vilket en övergripande logistiklösning för trafiken över Kvarken skapas. Visionen för utvecklingen av hamninfrastrukturen är fortfarande en fraktförbindelse varje vecka till centrala Europa enligt industrins önskemål. Eftersom situationen förändras hela tiden, betyder inte ett tidigare misslyckande att frakttrafik inte skulle behövas i framtiden.

1 Riitta ja Matti320px


Måndag 17.8.2015 kl. 19.45
Avgång till Umeå

På måndag kväll klarerar Wasalines Conny Södergård ut och Matti Esko får, tillsammans med övriga passagerare, köra ombord på m/s Wasa Express. På tisdag morgon är det strategiworkshop för personalen i hamnen i Holmsund. Efter den är även flera andra möten inbokade, eftersom det pågår stora investeringar i Umeå hamn – i såväl terminalerna som landsvägs- och järnvägsförbindelserna. Tack vare den långt utvecklade multimodaliteten i Umeå kan kunderna i hamnen välja olika transportformer för sina frakter. De mångsidiga förbindelserna från Umeå hamn ger också Vasa hamns kunder möjlighet att välja mellan olika transportformer för frakternas fortsatta väg.

2 Uumajaan320px

Torsdag 20.8.2015 kl. 9.30
Strategiworkshop för personalen i Vasa

Kvarken Ports utvecklar sin strategi som en helhet på bägge sidor av viken. På torsdag morgon samlas personalen i Vasa hamnkontor för att gå igenom sina kommentarer till strategiarbetet, innan det överlämnas till bolagets styrelse för fortsatt beredning. Man kan knappast tänka sig en sakkunnigare grupp för kommentarer till hamnens SWOT-analys, framtida kundpotential och tillväxtmöjligheter än den egna personalen!


Fredag 21.8.2015 kl. 10
Möte om förnyelse av passagerarterminalen

I hamnens passagerarterminal träffar Matti Esko och trafikchef Kristian Mäki-Jussila logistikutvecklare Teijo Seppelin från Vasa stad, Wasalines verkställande direktör Peter Ståhlberg och Maunu Ylimäki, som representerar byggfirman Rennova. På mötet behandlas förnyelsen av passagerarterminalen, som ska färdigställas före årets slut. Då flyttar också Kvarken Ports kontor till passagerarterminalen.

5 Remonttipalaveri320px
Hamnbolaget Kvarken Ports förenar Vasa hamn och Umeå hamn och utvecklar hamnarnas position i trafiken på Östersjön. Vasa stad och Umeå kommun äger hamnfastigheterna med infrastruktur och hyr ut dessa till bolaget Kvarken Ports, som sköter hamnfunktionerna med hjälp av sina samarbetspartner.

 


Text: Johanna Haveri
Bilder: Johanna Haveri, VASEK
Översättning: Eva Klemets