Från arbetstagare till företagare: Tidsbokning på nätet har gett fler kunder
Kundströmmen in till Salonki 14 på den soliga Strandgatan i Vasa är jämn. Glada kunder stiger ut ur frisörssalongen: barn med nyklippta sommarhår som är dekorerade med flätor och glitter, och äldre kunder med stiliga, trendiga frisyrer.
Kundströmmen in till Salonki 14 på den soliga Strandgatan i Vasa är jämn. Glada kunder stiger ut ur frisörssalongen: barn med nyklippta sommarhår som är dekorerade med flätor och glitter, och äldre kunder med stiliga, trendiga frisyrer.
Salongens ägare Hanne Urpiola och Nina Nikkola, som dessutom är bästa vänner, arbetade båda i Rantasalonki som fanns här förut. I november 2015 framförde den dåvarande ägaren i förbifarten en idé om att salongen skulle kunna säljas till dem.
De nya ägarna till Salonki 14: Nina Nikkola (t.v.) och Hanne Urpiola.
– Min första reaktion var nej, verkligen inte, minns Hanne. – Jag hade alltid tänkt att jag aldrig ska bli företagare, instämmer Nina.
Idén började i alla fall så småningom gro hos damerna allt efter som de började skriva ner siffror på papper. De första färdiga beräkningarna började locka dem till ägarskiftet.
Tanken om eget företag inspirerade och gav ork
Urpiola och Nikkola fick hjälp för ägarskiftet av VASEKs Kjell Nydahl. Han gav värdefulla råd och hjälpte dem att se salongens nuläge, värde och utvecklingsmöjligheter.
– Sist och slutligen var det enkelt att göra kostnads- och lönsamhetskalkylerna, berättar Hanne. – Salongen hade färdig kundkrets och färdiga siffror så det gick bra att göra affärsplanen och löneansökan till Finnvera.
Salongen renoverades i samband med ägarskiftet.
Urpiola och Nikkola fortsatte arbeta helt normalt under hela den tiden som de förberedde för företagsgrundandet. Därför var de tvungna att göra det egentliga pappersarbetet på kvällarna och nätterna, men företagarna berättar att de fick ett otroligt stöd av sina närmaste. De orkade genom den tyngsta tiden eftersom ivern för en egen salong gav dem extra energi.
Närkretsen och andra bekanta gav dem gärna råd om hur man startar eget företag.
– När vi berättade för dem att vi får hjälp för ägarskiftet av VASEK, blev till och med de mest ivriga rådgivarna tysta. De litade fullt ut på att ägarskiftet skulle lyckas.
Öppningsveckan stort också för kunder
Ägarskiftet genomfördes i månadsskiftet februari-mars. Salongen genomgick en renovering under en vecka.
– Det var egentligen under den veckan som man äntligen kunde sköta ärenden. När renoveringen var klar, ordnade vi en öppningsvecka, berättar Nina.
I och med nya ägare fick salongen förutom nytt utseende också nytt namn, nya apparater – det finns pekplattor och trådlöst nätverk till kundernas förfogande – och tidsbokning på nätet. Tack vare det nya bokningssystemet har salongen fått fler kunder.
– Vi skulle vilja göra mera reklam, exempelvis i tidningarna, men å andra sidan har Facebookreklam ju fungerat jättebra. Det finns gott om kunder och djungeltrumman är ju den bästa marknadsföringskanalen! tillägger Hanne.
Tack vare det nya tidsbokningssystemet har Salonki 14 fått många nya kunder.
Ägarskiftet som genomfördes i snabb takt har uppenbart gett frisörsalongen och dess företagare extra energi, vilket man kan känna av i salongens positiva stämning.
I ägarskiftesprocessen bistod också Tommi Virkama från nyföretagscentrum Startia som företagarna, vid sidan av Kjell och Päivi Kinnunen från Finnvera, berömmer.
– Och tipset om Kjell som kunnig rådgivare fick vi av Katja Rajala, berättar Nina.
Uppmuntran från omgivningen viktig
På Salonki 14 jobbar förutom ägarna, som båda har ett eget firmanamn, också två personer på hyrstol varav en på heltid och en på deltid. Att vara företagare har egentligen medfört enbart några ändringar: ansvaret över pappren som ska föras till bokföraren en gång i månaden samt städningen i lokalerna.
Stort stödnätverk och vänner hjälper företagarna att orka. De nya öppettiderna ger balans mellan arbete och fritid.
– Uppmuntran från våra karlar spelade en viktig roll för att vi vågade starta eget.
Dessutom påverkar också den vackra omgivningen på Strandgatan: lunch under arbetsdagen i den lugnande Strandparken ger ny energi till en hektisk arbetsdag. Bägge företagarna har sommarlov framför sig, nästa års semester kräver en aning mer planering.