Nyheter

Frågat av företagsrådgivaren: Hur sköter jag bäst om fakturering och fordringar?

14.11.2016
-

I Y-Studios artikel i oktober förargade man sig över att företagarna är alltför flexibla gällande fakturering, uppföljning av fordringar och indrivningar. VASEKs företagsrådgivare Sari Saarikoski är delvis överens om att företagarna inte alltid regelbundet följer upp försäljningsfordringar och att de inte sköter om sina fordringar tillräckligt noggrant.

laskutus perinta3 600pxI Y-Studios artikel i oktober förargade man sig över att företagarna är alltför flexibla gällande fakturering, uppföljning av fordringar och indrivningar.

VASEKs företagsrådgivare Sari Saarikoski är delvis överens om att företagarna inte alltid regelbundet följer upp försäljningsfordringar och att de inte sköter om sina fordringar tillräckligt noggrant.

– Företagaren måste försäkra sig om att adekvata avtal med betalningsvillkor har upprättats med kunderna. Man kan få hjälp med att upprätta avtal av våra samarbetspartner, påminner Saarikoski.

Företagaren arbetar oftast flitigt med sina produkter och tjänster och då tenderar faktureringen att falla i glömska eller så uppfattas den som svår och tidskrävande.

– Då vi på företagsrådgivningen träffar en kund går vi ofta även igenom företagets ekonomiförvaltning, såsom fakturering, lagerredovisning, reseräkningar och skötsel av reskontra. Dessa tjänster kan självklart köpas utifrån och tillsammans med en bokföringsbyrå kan man fundera på lösningar för hur fakturering och eventuell indrivning av fordringar smidigare skulle kunna skötas. Dessutom finns det redan flera elektroniska lösningar och molntjänster ifall man beslutar sig för att sköta ekonomiförvaltningen själv, berättar Saarikoski.

laskutus perinta 600pxFöretagsrådgivarnas råd är vaska fram tid i kalendern för fakturering och skicka iväg fakturorna så fort som möjligt efter att tjänsten eller varan levererats.

– Det lönar sig inte att försätta det egna företaget i ekonomiska svårigheter bara på grund av att man är storsint gällande faktureringen! Man måste även påminna om fordringarna, dvs. försäljningsreskontra måste följas upp och betalningspåminnelser ska genast ut om betalningarna inte erläggs i tid.

– Regelbundenhet är A och O. Varje försenad eller utebliven betalning är bort från företagarens egen ficka, säger Saarikoski och påminner ännu:

– Ta kontakt med företagsrådgivningen så kan vi tillsammans fundera över lämpliga lösningar och samarbetspartner för skötsel av ekonomiförvaltningen!

 

 

[contact_member,name=Sari Saarikoski,id=17,details=Name]

 

 Läs även:

Bokföringsbyrån är företagarens strategiska partner
Företagare: ingå alltid avtal skriftligen och på förhand!
Hur följer jag upp företagets lager?
Vad berättar balansräkningen om företaget?

Startias sakkunnigpartner