Frågat av företagsrådgivaren: Hur går jag till väga om jag vill lägga ned företagsverksamheten?
När företagarens livssituation ändras eller företagets marknadssituation försämras och det inte finns någon i familjen, bland anställda eller utanför företaget som skulle kunna ta över, ska man ge företaget ett värdigt slut och lägga ned verksamheten på ett korrekt sätt.
När företagarens livssituation ändras eller företagets marknadssituation försämras och det inte finns någon i familjen, bland anställda eller utanför företaget som skulle kunna ta över, ska man ge företaget ett värdigt slut och lägga ned verksamheten på ett korrekt sätt.
Hur nedläggningen görs i praktiken beror på företagets bolagsform. Personbolag läggs ned genom en anmälan till Patent- och registerstyrelsen men innan den görs, ska man betala bort företagets alla skulder samt sälja företagets lager och varor, varefter företagets resterande tillgångar lyfts som privatuttag. Det här är naturligtvis beskattningsbar inkomst.
Företagsrådgivare Antti Alasaari påminner om att man vid uttag ska tänka på att det kan vara av betydelse för beskattningen om man lyfter företagets tillgångar åt sig själv i slutet av året eller först i början av följande år.
– Dessutom ska man tänka ut för vilket beskattningsår man vill att avskrivningarna från fast egendom ska fastställas.
Avslutande av verksamheten anmäls med blanketten Y6. Med samma blankett anmäls nedläggningen också till Skatteförvaltningens register över momsskyldiga, förskottuppbördsregister och arbetsgivarregister. När anmälan är registrerad, avförs uppgifterna om företaget ur handelsregistret. I och med detta förlorar företagaren rätten att använda firmanamnet och någon annan kan i sinom tid ta det i bruk om så önskas.
Eller lämna i bordslådan?
Ett aktiebolag läggs ned genom en anmälan om nedläggning som finns på Patent- och registerstyrelsens (PRH) webbsida.
– Att avveckla ett aktiebolag är en lång process eftersom först måste man göra offentlig stämning med tanke på att om det finns någon som har fordringar på bolaget. Det vill säga att bolaget försätts i likvidation. Aktiebolagets styrelse beslutar hur bolagets tillgångar realiseras i pengar som delas upp mellan ägarna enligt ägarförhållanden, förklarar Alasaari.
Avveckling av ett aktiebolag är avgiftsbelagd vilket leder till att verkligen många företag lämnar att ligga i skrivbordslådan på grund av en kostnad på flera hundra euro.
– Man ska komma ihåg att vid ett sådant här fall upphör företagarens anmälningsplikt till bland annat handelsregistret inte. Det var precis förra året som PRH städade i handelsregistret och avskrev företag som inte hade gjort några anmälningar till handelsregistret på tio år.
– Det kan bli problem med utkomstskydd om den som söker om skydd har ett företag även om företaget inte haft någon verksamhet. Den positiva grejen är förstås den att företaget redan existerar om man i ett senare skede vill fortsätta med företagsverksamheten, fortsätter Alasaari.
Man kan lägga ett firmanamn vilande utan avgift med den ovan nämnda Y6-blanketten.
Men om man ändå skulle hitta någon som tar över?
Företagande är inte alltid en livslång karriär och det finns ingen som förbjuder dig att lägga ned företagsverksamheten även om den skulle vara lönsam. Alasaari vill tillsammans med kollegorna ändå uppmuntra företagare som är beredda att lämna över att söka en efterträdare.
– Många nya företagare är intresserade av att börja sin företagarkarriär i ett redan existerande företag, och varför borde man egentligen alltid börja från noll? I Österbottens företagsbörs kan man lämna in en annons och dessutom hjälper vi på VASEK och Nyföretagscentrum Startia med att hitta efterträdare. Vi vill inte att livsdugliga företag läggs ned utan att man ens har försökt hitta en ny ägare.
[contact_member,name=Antti Alasaari,id=10,details=Name]
Läs mera:
Talousapu.fi - Yrityksen lopettaminen (på finska)
FöretagsFinland.fi - Nedläggning av företagsverksamhet
Börja i tid - En guide för ägar- och generationsskiften i företag