Nyheter

Är det svårt att starta en nätbutik?

12.5.2014
-

Många av Nyföretagscentrum Startias kunder funderar på att grunda småskaliga företag vid sidan om sina heltidsjobb. Ofta inkluderar dessa planer även startandet av en nätbutik. Enligt Startias direktör Tommi Virkama är grundandet av en nätbutik i slutändan förmånligare än grundandet av en vanlig fysisk butik:

Många av Nyföretagscentrum Startias kunder funderar på att grunda småskaliga företag vid sidan om sina heltidsjobb. Ofta inkluderar dessa planer även startandet av en nätbutik. Enligt Startias direktör Tommi Virkama är grundandet av en nätbutik i slutändan förmånligare än grundandet av en vanlig fysisk butik:

– En nätbutik kommer inte igång utan en del ansträngningar, men alla kan komma igång med verksamheten utan allt för stora finansiella satsningar. Nätbutiken kräver ändå effektiv och aktiv marknadsföring, för kunderna kommer inte in dit av misstag så som de kan göra med fysiska affärer.

– Och helt som med grundandet av en fysisk affär, behöver också nätbutiken en välgenomtänkt affärsverksamhetsplan med tillhörande kalkyler. Fast företagaren har erfarenhet av att driva en fysisk affär kommer nätbutiken inte igång utan noggrann förhandsplanering, påminner Virkama.

Inte endast nätsida och produkter

Redan under nätbutikens planeringsskede måste företagaren fatta de första viktiga besluten. Den första frågan är vilken programvara nätbutiken ska grunda sig på. Det finns flera olika program att välja mellan. Skillnaderna ligger exempelvis i kontroll av nätbutikens lager, fakturering och behandling av beställningar.

Företagaren måste också skaffa en plats för nätbutiken på internet, det vill säga ett serverutrymme, där butiken placeras. Hosting eller uppehåll av serverutrymmet kan kosta allt från några tio euro till över tusen euro per år. Det lönar sig inte att spara in på hemsidans uppehåll, för affärerna kan påverkas av att hemsidan är långsam eller temporärt ur bruk.

Butiken behöver en domän, som är butikens www -adress. Det bra om adressen slutar med fi. Det är ett tecken på att nätbutiken är inhemsk, då många finländare undviker utländska nätbutiker.

Företagaren ska också bestämma om nätbutiken säljer sina produkter endast i Finland, eller också utomlands. Är de sålda produkterna fysiska eller elektroniska, och hur stort antal produkter bör ingå i sortimentet?

Alla dessa saker påverkar nätbutikens underlag, pris och de betalalternativ som behöver ingå. Om nätbutiken fungerar endast i Finland är det bra om alla de finländska betalningsikonerna, det vill säga nätbankernas betalningstjänster, finns med.

Layout till sist

Nätbutikens utseende är inte helt lika viktigt som det att sidan fungerar korrekt. En nätbutik har bra konkurrenskraft om produkterna säljs till förmånliga priser, men för att kunderna ska stanna på sidan och välja produkter måste sidan förstås se pålitlig ut. En råddig hemsida ger ett dåligt intryck.

Nätbutiken kan inte heller publiceras innan där finns produkter som är till salu. Att fotografera och beskriva produkterna tar förvånansvärt mycket tid.

Företagaren bör också hålla i minnet att nätbutiken kräver marknadsföring. Effektiv marknadsföring lockar kunder. Ett bra verktyg är en grundligt gjord marknadsföringsplan, som sedan också följs.

– Konkurransen om kunderna är hård bland nätbutikerna. För att en ny nätbutik ska skilja sig ur mängden krävs kreativitet. Företagaren bör fundera igenom vilka som är de effektivaste marknadsföringskanalerna för att nå en specifik kundgrupp, uppmuntrar Virkama.

Marknadsföring via olika sökmaskiner är ett av de effektivaste sätten för en nätbutik att bli hittad. Många nätbutik-programvaror säger sig vara färdigt optimerade för sökmaskiner, men det finns olika nivåer av optimering.

– Och till slut måste företagaren förstås se till att leverera de beställda produkterna till kunderna! Då nätbutiken planeras, glömmer man lätt att varorna verkligen måste sändas. Att packa in varorna och föra dem till posten eller Matkahuolto tar förvånansvärt mycket tid, avslutar Virkama.

 

Planer på att starta egen nätbutik? Boka tid hos våra företagsrådgivare!

 

Läs andra artiklar i serien Frågat av företagsrådgivaren:

Vilka tillstånd kräver idkandet av företagsverksamhet?  

Vad får företagaren ut av att göra en kassaflödesanalys?  

Vad då för Katso-kod?