Yrittäjätarinat

Polkuped – perheyritys, joka kasvaa omassa kotipihassa

Kaikki alkoi siitä, kun Eva ja Thomas Ramstedt ostivat silloin 2-vuotiaalle Marius-pojalleen potkupyörän, eivätkä tehneet sinä kesänä juuri muuta kuin pyöräilivät. Sen jälkeen on tapahtunut paljon – pyöristä tuli yritysidea, ja sekä yritys että sen valikoima ovat kasvaneet. Nyt Polkupedin toimiston pöydällä Molpessa on piirustukset tilojen laajennukselle.

Polkuped 1Eva ja Thomas Ramstedt pyörittävät Polkuped-yritystä, johon kuuluu verkkokauppa ja kotipihan yhteydessä Molpessa sijaitseva varastomyymälä. Nyt he suunnittelevat ulkorakennuksessa sijaitsevien tilojen laajentamista.

Kaikki alkoi siitä, kun Eva ja Thomas Ramstedt ostivat silloin 2-vuotiaalle Marius-pojalleen potkupyörän, eivätkä tehneet sinä kesänä juuri muuta kuin pyöräilivät. Sen jälkeen on tapahtunut paljon – pyöristä tuli yritysidea, ja sekä yritys että sen valikoima ovat kasvaneet. Nyt Polkupedin toimiston pöydällä Molpessa on piirustukset tilojen laajennukselle.

Alussa sekä Eva että Thomas olivat vielä opiskelijoita, ja potkupyörien myyminen toimi enemmän lisätulona kuin suunniteltuna yritysideana.

– Mutta ajoitus oli oikea, ja näimme aika nopeasti potkupyörien potentiaalin. Ne olivat silloin vielä suhteellisen uusi tuote Suomessa. Blogini ansiosta myynti sai hyvää vetoapua, kertoo Eva, joka toimii päivätyökseen liikunnanopettajana Vaasassa.

Myös parin urheilutaustan myötä rakentunut suuri verkosto oli eduksi.

Polkuped 5Valikoima seuraa sesonkeja, ja siihen kuuluu potkupyörien lisäksi lastenpyörät, pyöräilykypärät ja muut lisätarvikkeet, liikunta- ja uintivälineet, sukset sekä laadukkaat ulkoiluvaatteet lapsille.

Pyörien myyminen blogin kautta organisoitiin verkkokaupaksi vuonna 2013, jolloin syntyi myös Polkuped-yritys. Myynnin kasvun myötä tehtiin päätös varastomyymälän perustamisesta omaan kotipihaan ja ulkorakennuksen kylmä autotalli rakennettiin lämpimäksi tilaksi, jossa osa yrityksen valikoimasta on saatavilla sekä koeajoon että suoraan ostettavaksi.

Valikoima seuraa sesonkeja, ja siihen kuuluu potkupyörien lisäksi lastenpyörät, pyöräilykypärät ja muut lisätarvikkeet, liikunta- ja uintivälineet, sukset sekä laadukkaat ulkoiluvaatteet lapsille. Pääasiallisena kohderyhmänä ovat lapsiperheet, ja asiakkaat tulevat ympäri Suomen. Yrityksen toimintaan kuuluu myös kajakkien ja SUP-lautojen vuokraaminen.

– Pyrimme koko ajan löytämään uusia tuotteita, jotka täyttävät markkinoilla olevat tyhjiöt, Eva lisää.

Polkuped 7Evan ja Thomaksen lapset poseeraavat ISBJÖRN of Sweden -vaatteissa.
Ruotsalainen merkki valmistaa laadukkaita teknisiä ulkoiluvaatteita lapsille.

Vain muutamassa vuodessa markkinat ovat muuttuneet paljon, ja nykyään tarjonta on aivan erilainen kuin silloin, kun Polkuped oli yksi maan ensimmäisistä potkupyörien jälleenmyyjistä.

– Myös sosiaalinen media markkinointikanavana on muuttunut, Thomas toteaa. Nykyään markkinointia ei voi tehdä niin paljon ilmaiseksi kuin vielä muutama vuosi sitten.

Myynnin marginaalit ovat pieniä, joten monia näkökohtia on siksi otettu huomioon, kun Eva ja Thomas olivat päätöksen edessä: laajentaako vai ei, ja missä muodossa?

– Mietimme ensin kunnollisen hallin rakentamista. Emme kuitenkaan tiedä miltä toiminta näyttää kymmenen vuoden päästä, eikä suuri halli oikein edes sovi tähän ympäristöön. Koska arvostamme mahdollisuutta pyörittää yritystä omassa kotipihassa, päädyimme lopulta laajentamaan olemassa olevaa ulkorakennusta, jossa Thomas myös pyörittää hierontatoimintaansa, Eva selvittää.

– Käymme parhaillaan läpi piirustuksia, ja toivottavasti rakennustyöt voivat alkaa syksyllä. Ajatuksena on, että tarvittaessa lähinnä keväällä, kun sesonki on vilkkaimmillaan, voisimme vuokrata lisää varastotilaa lähialueelta.

Polkuped 8Keväästä 2018 lähtien Polkuped on tarjonnut myös kajakkien ja SUP-lautojen vuokrausta samoin kuin erilaisia kajakkiretkiä.

Vuosien varrella pariskunta on kääntynyt useasti VASEKin yrityspalvelujohtaja Kjell Nydahlin puoleen ja he toteavatkin saaneensa neuvonnasta suuresti apua muun muassa erilaisten sopimusten laatimisessa.

– Olemme pallotelleet asioita Kjellin kanssa monessa yhteydessä, Thomas toteaa,

– Juuri tilanpuute on yrityksen akilleenkantapäänä tällä hetkellä, Kjell toteaa ja jatkaa:

– Kun rakennuksen laajennus toteutuu, saavat Thomas ja Eva yritykseensä paremmin tehokkuutta. Suurin hyöty tulee ajansäästöstä ja oheislogistiikan vähenemisestä.

 

Varaa aika yritysneuvojalle

 

Tagit: