Vuosikertomus 2024 - Toimivien yritysten kehittäminen

Toimivien yritysten neuvonnassa näkyi selvästi uusien investointien vähäisyys, mikä luonnollisesti johtuu yritysten taloushaasteista, korkojen korkeasta tasosta ja siitä, että vientimarkkinat eivät vetäneet kuten aikaisemmin. Yritysten taloushaasteet johtuvat monessa tapauksessa pandemia-ajasta, korkotasosta, inflaatiosta sekä raaka-aineiden hinnannousuista.
Pankit ovat myös varovaisia, joten rahoituksen saamien on vaikeaa. Myös uusien yrittäjien haasteet pankkiasioinnin kanssa tulee usein yritysneuvonnassa esille. Yritysten on vaikea saada peruspankkipalveluita toimintaan kohtuullisessa ajassa. Myös konkurssien määrä on noussut.
Vaasan seudun kärkitoimialoista johtuen isot yritykset kuitenkin kasvavat, mikä luo turvallisuutta alihankintaketjuihin, työllistää ja antaa hyvän perusvolyymin alihankkijoina toimivien pk-yritysten toiminnalle.

Tekoäly tulevaisuuden työelämätaito myös yrittäjille
Tekoäly oli kaikkien huulilla vuoden 2024 aikana. Sen lisäksi, että yritysneuvojat itse selvittivät tapoja ottaa tekoäly osaksi oman työnsä työkalupakkia, järjestettiin yrittäjille useampia tilaisuuksia, joissa valotettiin tekoälyn tarjoamia mahdollisuuksia.
Tilaisuuksissa muistutettiin yrittäjiä siitä, että tekoäly tuo paljon hyvää mukanaan, mutta vaatii myös käyttäjältä vastuullisuutta ja tietoturvan huomioimista. Tekoälyn kanssa voi pitää brainstorming-session oikean konseptin löytämiseksi ja saada apua esimerkiksi ideointiin, prototyypin luomiseen, koodaamiseen, testaamiseen korjaamiseen ja paranteluun. Vastuullinen tekoälyn hyödyntäminen on tulevaisuuden työelämätaito ja samalla välttämätöntä myös yrittäjille.
Maailmantilanteen vuoksi yrittäjiä heräteltiin vuoden aikana muistamaan tietosuoja-asiat yhtenä riskienhallinnan keinona ja syksyn tilaisuudessa asiantuntijakumppanimme tarjoilivat neuvonsa niin sopimuksista, valtakirjoista, testamenteista kuin vakuutuksistakin, jotka yrittäjän on huolehdittava kuntoon mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Yrittäjillä on oltava valmis suunnitelma, joka voidaan ottaa esille ja käytäntöön sitten, kun odottamattomat elämänmuutokset tai kriisit horjuttavat normaalia arkea.
Kriiseihin varautumisesta puhuttiin myös loppuvuodesta, sillä maailman tilanne pandemioineen ja Euroopassa käytävine sotineen on osoittanut, ettei yrityksissä kannata enää ummistaa silmiään pelottavimmiltakaan skenaarioilta. Poikkeusolot voivat olla luonnonkatastrofeja, pandemioita, kyberhyökkäyksiä, poliittisia kriisejä tai muita odottamattomia tapahtumia, jotka voivat vaikuttaa merkittävästi yrityksen toimintaan.

Viestinnässä ja tapahtumissa muistutettiin yrittäjiä myös arvonlisäveron muutoksista, työllisyyspalveluiden uudistuksesta ja ensimmäisen työntekijän palkkaamiseen liittyvistä seikoista. Yhdessä asiantuntijakumppaneiden kanssa järjestettiin myös markkinointiklinikka, jolloin keskiössä oli se, miten pienillä resursseilla voidaan saada erinomaista näkyvyyttä – kunhan keskitytään oikeisiin asioihin.
- Yrityspalveluiden piirissä oli vuoden 2024 aikana 851 eri yritystä (2023: 874) yhteensä 1 794 asiakaskontaktissa (2023: 1 668).
- Yritysneuvonnan asiakkaista lähinnä toimialakehittämisen parissa VASEKin edustajat tapasivat 251 eri yritystä (2023: 109).
- Yritysneuvonnan asiakkaista 81,01 % suosittelisi erittäin todennäköisesti palvelua myös muille (2023: 82,43 %).
- VASEKin yritysneuvonnassa asiakastyytyväisyyden keskiarvo asteikolla 1–4 oli 3,76 (2023: 3,76).
Lue myös yritysten energiatehokkuuteen tähtäävästä hankkeesta