Vuosikertomus 2024 - Seutuviestintä, veto- ja pitovoima

1H6A3824

Hyvät työt johtivat Vaasaan, monella eri tavalla

Vuosi 2024 oli aktiivinen seutuviestinnän ja -markkinoinnin osalta, mikä näkyi jälleen muun muassa digitaalisesti eri alustoilla sekä osallistumisena eri messuihin ja tapahtumiin. VASEKilla oli mahdollisuus panostaa alueen vetovoiman ja pitovoiman kehittämiseen, sillä Vetovoimainen Vaasan seutu -hankkeen toiminta jatkui koko vuoden ajan.

Vetovoimatyön osalta on painopiste ollut valmistuvissa korkeakouluopiskelijoissa, joita on tavoitettu sekä messuilla että opiskelijatapahtumissa. Vetovoimainen Vaasanseutu-hankkeessa yhtenä kohderyhmänä ovat myös muutosneuvotteluiden vuoksi työttömäksi jääneet tai työttömyysuhan alla olevat.

Marraskuussa kävimmekin paikallisten yritysten kanssa Skellefteåssa rekrytoimassa Northvoltilta irtisanottuja osaajia seudulle. Irtisanotuille toimitettiin rekrytointimatkan jälkeen myös infopaketti seudusta sekä ajankohtaisista työmahdollisuuksista.

Hyvat tyot johtavat Vaasaan kuva
Etsivätyylinen kampanja iski kohderyhmään

Jo neljättä kertaa VASEK, Vaasan kaupunki ja kuusi alueen yritystä kampanjoivat valtakunnallisesti kertomalla niistä merkityksellisistä työpaikoista, joita Vaasan seudulla on tarjolla. Kampanja oli osa Vaasan kaupungin ja VASEKin yhdessä tekemää tärkeää imagotyötä. Tällä kertaa pääviestiksi muotoutui etsivätyylinen kerronta, joka toteutettiin pääasiassa videototeutuksina.

Noin kuukauden kestävä kampanja suunnattiin niihin Suomen suurimpiin kaupunkeihin, joissa on yritysten tarvitsemaa osaamista. Vaasan kaupungin lisäksi uramahdollisuuksistaan kertovat ABB, Crimppi, Danfoss, Hitachi Energy, Isoplus ja VEO.

Kampanja tavoitti yli 2 miljoonaa yksittäistä henkilöä. Monikanavaisuus on päivän sana, joten Vaasan seutu näkyi laajasti muun muassa ulkomainonnassa (bussit, raitiovaunut ja isot diginäytöt) ja elokuvateattereissa, maksullisissa suoratoistopalveluissa ja tietenkin sosiaalisen median kanavissa niin videoiden kuin mainostenkin muodossa. Videoita katsottiin loppuun saakka yli 500 000 kertaa.

Kampanjan jälkeen saimme paljon positiivista palautetta viihdyttävistä sisällöistä, ja osa yrityksistä kertoi työhakemusten määränkin lisääntyneen huomattavasti.

Opiskelijaryhma SamiPulkkinen large
Pitovoimatyö yhä tärkeämmässä roolissa työvoiman saatavuuden varmistamiseksi

Vaasan seudun vetovoiman lisäämisen ohella keskityttiin myös siihen, että mahdollisimman moni korkeakouluopiskelija löytäisi valmistuttuaan työpaikan alueelta. Vuoden aikana järjestettiin rekrytointitapahtumia ja tutustutettiin opiskelijoita kotikaupunkiinsa erilaisin tapahtumin. Opiskelijat saivat syksyllä viikon ajan esimerkiksi alennettuja tai ilmaisia lippuja kulttuuri- ja liikuntatilaisuuksiin. Lähes tuhat opiskelijaa käytti etua hyväkseen kyseisellä etuviikolla.

Tärkeä osa pitovoimatyötä oli rekrytointitapahtumat, joissa opiskelijat pääsivät tapaamaan alueen yrityksiä kasvotusten. Näitä tilaisuuksia järjestettiin yhteistyössä energia- ja ICT-alan sekä kaupallisten alojen työnantajien kanssa. Tapahtumat keräsivät paljon opiskelijoita. Nämä verkostoitumistyyppiset tilaisuudet ovat tärkeitä kohtaamispaikkoja niin yrityksille kuin korkeakouluopiskelijoillekin. Näitä tilaisuuksia järjestettiin yhteistyössä energia- ja ICT-alan sekä kaupallisten alojen työnantajien kanssa. Yhteistyö uratapahtumien osalta aloitettiin myös Helsingin yliopiston juristikoulutuksen kanssa.

VASEKin koordinoima niin kutsuttu Study & Stay -työryhmä kokosi myös 2024 aikana neljä kertaa korkeakouluopiskelijat sekä pitovoiman eteen tekevät tahot miettimään toimenpiteitä opiskelijoiden viihtyvyyden eteen. Ryhmä on erinomainen keskustelufoorumi konkreettisten asioiden suunnittelussa ja yhteistyön toimivuudessa.

 

Vetovoimainen Vaasanseutu
  • Hankeaika 1.9.2023-31.12.2025
  • VASEKin hankeaikainen kokonaisbudjetti 214 286 euroa
  • Rahoitus: Alueiden kestävän kasvun ja elinvoiman tukeminen -määräraha (AKKE)