Uutiset

Yrityksen voi laittaa myyntiin monen eri kanavan kautta

Myyntikanavat yrityksen myymiseen -webinaari keräsi linjoille kuulijoita, joilla yrityksen myyminen oli ajankohtaista tai vasta alustavana ajatuksena. Yhtä kaikki – kuten omistajanvaihdoksissa aina – on järkevää aloittaa omistajanvaihdokseen valmistautuminen ajoissa, ja tällä kertaa webinaarissa pohdittiin erilaisia yrityksen myyntikanavia.

pexels andrea piacquadio 3860805

Myyntikanavat yrityksen myymiseen -webinaari keräsi linjoille kuulijoita, joilla yrityksen myyminen oli ajankohtaista tai vasta alustavana ajatuksena. Yhtä kaikki – kuten omistajanvaihdoksissa aina – on järkevää aloittaa omistajanvaihdokseen valmistautuminen ajoissa, ja tällä kertaa webinaarissa pohdittiin erilaisia yrityksen myyntikanavia.

Sustaining Businesses in Ostrobothnia -hankkeen omistajanvaihdosasiantuntijat esittelivät eri vaihtoehtoja yrityksen myymiseen tarkoitettujen myyntikanavien valintaan. Ennen yrityksen myynti-ilmoituksen laatimista kuulijoita kannustettiin kuitenkin miettimään, miksi joku olisi kiinnostunut ostamaan juuri heidän yrityksensä.

Asiantuntijoiden mukaan yritys on ostokohteena kiinnostava, jos sen toiminta on kannattavaa ja näkymät positiiviset. Yritys kiinnostaa ostajia myös silloin, jos sen toiminta ei olen täysin riippuvaista yrittäjästä ja hänen osaamisestaan ja ammattitaidostaan. Eli yrityksessä oleva osaaminen on pystyttävä siirtämään eteenpäin.

Yrityksen myyntikuntoon laittamista ei voi aloittaa liian ajoissa. Talouden kuntoon laittamisen lisäksi yrityksen papereista täytyy koota kunnon ”myyntimappi” ja tässä työssä auttaa Yrityksen ostajan tarkistuslista, joka neuvoo myös myyjää kokoamaan ne asiakirjat, joista ostajaehdokas on kiinnostunut. Kaikkeen tähän menee aikaa ja yleensä enemmän kuin uskookaan.

Mistä se ostaja sitten löytyy?

Omistajanvaihdosasiantuntijat muistuttivat aina ensin kartoittamaan lähipiiristä halukkaita jatkajia. Muita ostajakandidaatteja voi löytyä yrityksen henkilökunnan, yhteystyökumppaneiden, tavarantoimittajien tai ehkä jopa kilpailijoiden joukosta.

Kannattaa keskustella yrityksen myymisestä myös oman tilitoimiston ja pankin kanssa. Kehitysyhtiöt kuten VASEK tietävät myös paljon ostajakandidaatteja, ja niitä voi löytyä myös kehitysyhtiön tai uusyrityskeskuksen perustamisneuvonnan asiakkaiden joukosta. Yrityksen ostaminenhan on hyvä vaihtoehto uuden yrityksen perustamiselle.

Aika moni myyjä lähtee liikkeelle hiljaisella myynnillä, sillä pelätään, että asiakkaat tai työntekijät reagoivat negatiivisesti, jos tieto yrityksen myyntiaikeista leviää. Jos yrityksen potentiaaliset ostajatahot ovat tiedossa tai niitä on rajattu joukko, yrityksen julkinen myynti onkin silloin turhaa. Hiljainen myynti tavoittaa kuitenkin vähemmän ostajaehdokkaita ja myyntiaika on yleensä pidempi. Jos yritys laitetaan julkisesti myyntiin, on tärkeää tiedottaa siitä ihan ensimmäiseksi henkilökunnalle, ennen kuin tieto saavuttaa heidät muuta kautta.

Webinaaritallenteella esitellään neljä verkossa olevaa yritysten kauppapaikkaa, mutta niitä on olemassa myös muita. Verkon kauppapaikat ovat joko ilmaisia tai maksullisia, ja moni niistä toimii ainoastaan suomeksi. Palveluissa saattaa olla myös ostetaan-ilmoituksia, joita kannatta myös säännöllisesti tarkastella.

Kaikkiin myyntikanaviin ei kuvia saa mukaan, mutta jos valitsee kuvallisen ilmoitusmuodon, kannattaa panostaa kuviin aivan samoin kuin myyntikohteen kuvailuunkin. Maksutta kuvallisia ilmoituksia pystyy laittamaan myös esimerkiksi tori.fi- tai findit.fi-palveluihin, sosiaalisen median kanavia tai ihan perinteistä lehti-ilmoitustakaan unohtamatta.

Tagit: