Uutiset

Yrittäjä, turvaa selustasi laittamalla asiakirjat kuntoon

23.10.2018
-

Infotilaisuudet yrittäjän lainopillisista sudenkuopista keräsivät 10.10. ja 11.10. yrittäjiä kuulemaan uusyrityskeskus Startian asiantuntijoiden parhaat vinkit näiden sudenkuoppien välttämiseksi. Yhdessä Vaasan Yrittäjien kanssa järjestetyissä tilaisuuksissa asiantuntijoina olivat Christian Näsman, Näsman & Båsk ja Tobias Björkström ja Nathalie Myrskog, DKCO.

Bjorkstrom MyrskogRuotsinkielisen tilaisuuden 11.10. asiantuntijoina olivat Tobias Björkström ja Nathalie Myrskog, DKCO.

Infotilaisuudet yrittäjän lainopillisista sudenkuopista keräsivät 10.10. ja 11.10. yrittäjiä kuulemaan uusyrityskeskus Startian asiantuntijoiden parhaat vinkit näiden sudenkuoppien välttämiseksi. Yhdessä Vaasan Yrittäjien kanssa järjestetyissä tilaisuuksissa asiantuntijoina olivat Christian Näsman, Näsman & Båsk sekä Tobias Björkström ja Nathalie Myrskog, DKCO.

B2B- ja B2C-myyntiä koskee osittain hieman eri lainsäädäntö, siksi asiantuntijat kehottivatkin yrittäjiä huolehtimaan siitä, että asiakirjat kuten tarjoukset, kauppasopimukset ja tilausvahvistukset ovat asianmukaisesti laadittuina.

– On suositeltavaa laatia omat kauppa- ja toimitusehdot, joissa huomioidaan muun muassa toimitustapa ja -ajankohta, tuotteen laatu ja reklamaatioiden tekeminen. On myös tärkeää määritellä sopimuksissa mitä tuotteeseen sisältyy ja ei sisälly ja mistä peritään lisäkuluja, Björkström luetteli.

– Kuluttaja-asiakasta suojaa aina kuluttajansuojalaki, joten sopimuksissa olevat ehdot, jotka ovat ristiriidassa kuluttajansuojalain kanssa, ovat pätemättömiä, Näsman painotti.

Erityisesti tarjousten antamisesta muistutettiin, että niissä on oltava aina voimassaoloaika. Muutoin on vaarana, että asiakas vetoaa vanhaan, edulliseen tarjoukseen, mikäli siihen ei ole merkitty määräpäivää mihin asti ne ovat voimassa.

– Sopimus syntyy, kun ostaja antaa myöntävän vastauksen tarjoukseen. Tilausvahvistus taas vahvistaa solmitun sopimuksen sisällön. Kuluttajakaupassa sopimus ei välttämättä ole pätevä, jos siitä ei ole annettu lain vaatimia tietoja, Näsman muistutti.

NasmanSuomenkielisen tilaisuuden 10.10. asiantuntija oli Christian Näsman, Näsman & Båsk

Osakassopimus on osakkaiden tärkein asiakirja

Asiantuntijat painottivat voimakkaasti osakeyhtiöiden osakassopimusten merkitystä. Ilman osakassopimusta osakkaiden välistä suhdetta säädellään yhtiöjärjestyksellä ja muulla soveltuvalla lainsäädännöllä. Nämä lait eivät kuitenkaan ratkaise tai estä kaikkia osakkaiden välillä syntyviä ongelmia:

– Osakassopimus on elintärkeä, jottei yrityksen toiminta mahdollisissa ongelmatilanteissa halvaannu. Yleisimpiä sudenkuoppia tällaisessa tilanteessa on muun muassa tilanne, jossa osakas siirtyy kilpailevan yrityksen työntekijäksi ja vie osaamisensa mukanaan tai muutoin menettää kiinnostuksensa yrityksen toimintaan, Björkström luettelee ja jatkaa:

– Jos esimerkiksi kahden osakkaan yrityksessä molemmat istuvat hallituksessa ja toinen heistä on hallituksen puheenjohtaja, voi hän nuijia läpi toiselle osakkaalle epäedullisia päätöksiä, koska puheenjohtajan ääni ratkaisee äänten mennessä tasan.

Ongelmatilanteissa auttaa huolellisesti suunniteltu osakassopimus, joka sisältää klausuuleja muun muassa kilpailukiellosta, työskentelyvelvollisuudesta, osinkojen jaosta, osakkeiden lunastamisesta ja yrityksen päätöksenteosta.

– Yhtiöjärjestys on tärkeä tässä kombossa, kun mietitään sitä mitä osakassopimuksessa olisi huomioitava, Näsman täydentää.

Yksi yrittäjiä eniten mietityttävistä sudenkuopista on työntekijän palkkaaminen yritykseen. Asiantuntijoilta saatiinkin muutamia tärkeitä neuvoja:

– Tee työsopimus aina kirjallisesti ja varmista mitkä lait ja työehtosopimukset koskevat yrityksesi toimialaa, Näsman painottaa.

Myrskog muistuttaa myös työajanseurannasta:

– Puutteellinen tai pahimmassa tapauksessa kokonaan puuttuva työajanseuranta tuo vaikeuksia työnantajalle ja voi olla lainvastaista, joten on tärkeää, että yrityksen pelisäännöt ovat selkeät ja ne tarkasti käyty läpi kaikkien työntekijöiden kanssa.

Maija TommiTilaisuudet järjestettiin Vaasa Yrittäjien ja Vaasanseudun Uusyrityskeskus Startian yhteistyönä. Kuvassa Maija Aarnio, Vaasan Yrittäjät ja Tommi Virkama, Startia

Näsman muistuttaa aina kääntymään lakimiehen puoleen ennen kuin irtisanoo työntekijää:

– Toistaiseksi voimassaolevan työsopimuksen voi irtisanoa vain asiallisesta ja painavasta syystä. Sovi työsopimuksen solmimisen yhteydessä aina mahdollisimman pitkästä eli 6 kuukauden koeajasta. On silti muistettava, että myös koeaikana työsopimuksen irtisanomiseen on oltava asiallinen syy.

Yrittäjiä mietityttävistä sudenkuopista keskusteltiin vilkkaasti ja kysymyksiä esiteltiin paljon. Tilaisuuksissa käsiteltiin myös muun muassa julkisiin hankintoihin osallistumista ja tietosuoja-asetusta. Lue niistä lisää täältä:

Yrittäjille vinkit tietosuoja-asetuksesta ja julkisiin hankintoihin osallistumisesta

Tietosuoja-asetus koskee kaikkia yrityksiä

Lakimies kysyy: Mitä yrityksellesi käy, jos sinulle sattuu jotain?

Isossakyrössä syvennyttiin yrittäjän sopimusriskeihin

 

Varaa aika Lakimiehen sparrausapu -palveluun

 

[contact_member,name=Kjell Nydahl,id=13,details=Name]

[contact_member,name=Tommi Virkama,id=14,details=Name]