Uutiset

Vetyverkosto solmi uusia kontakteja Vaasassa

Kansallinen vetyverkosto vieraili Vaasassa ja Vaasan seudulla 11.11.2021. Vierailupäivän ohjelmassa oli myös Vaasanseudun Kehitys Oy VASEKin ja H2 Ecosystem Roadmap -hankkeen yhdessä järjestämä vetyseminaari Hankenin auditoriossa. Keskustelu esitysten jälkeen oli vilkasta ja uusia yhteyksiä solmittiin runsaasti. Koko vierailupäivä ja seminaari toivat selvästi esille verkostomaisen työskentelyn kaikki parhaat puolet.

DSC4007 rajattu2

Kansallinen vetyverkosto vieraili Vaasassa ja Vaasan seudulla 11.11.2021. Vierailupäivän ohjelmassa oli myös Vaasanseudun Kehitys Oy VASEKin ja H2 Ecosystem Roadmap -hankkeen yhdessä järjestämä vetyseminaari Hankenin auditoriossa. Keskustelu esitysten jälkeen oli vilkasta ja uusia yhteyksiä solmittiin runsaasti. Koko vierailupäivä ja seminaari toivat selvästi esille verkostomaisen työskentelyn kaikki parhaat puolet.

Hitachi Energyn Juha Alopaeus (kuvassa yllä) muistutti, että esimerkiksi tuulivoimalatyömaalle siirrettävä vetykonttiratkaisu ja sähkökaivinkoneet olisi ympäristölle parempi vaihtoehto kuin tuulivoimalan rakentaminen dieselpolttoaineen voimin.

DSC4024

Olli-Pekka Aalto (kuvassa yllä) Danfossilta kertoi yrityksessä käynnissä olevista vetyprojekteista ja siitä, kuinka vetymarkkinat jatkavat kasvuaan. Projektien tehot kasvavat nopeasti ja pian tullaan jo 250 MW:n ja gigawatinkin suuruisiin projekteihin. Hän myös painotti, että tarvitaan paljon tuotekehitystä, että pystytään pysymään näillä kasvavilla markkinoilla mukana.

DSC4046Kaisa Penttilä ja Joakim Berg

WasaGroupin Joakim Berg kertoi WasaGroupin tavoitteista rakentaa päästövapaita rakennuksia ja myös hyödyntää vain päästöttömiä kuljetuksia. Rakentamisesta tulee yli 35 % kaikista hiilidioksidipäästöistä, joten rakentamisella todella on merkitystä ympäristölle. Kivihakaan suunnitteilla oleva Kivikiila olisi WasaGroupin ensimmäinen pilottiprojekti, joka liitettäisiin konttipohjaiseen vetyjärjestelmään, jota voidaan myöhemmin skaalata suuremmaksi rakennuksen koon perusteella. Berg itse arvioi, että vedyn varastointiin ja sen suuruuteen liittyvät säädökset voivat tuoda haasteita projektin edetessä.

DSC4056

Berndt Schalin (kuvassa yllä) Flexensiltä kertoi Ahvenanmaalla käynnissä olevista suunnitelmista sähköistää liikkumista. Esimerkiksi yli tunnin kestäviä matkoja kulkevien saaristolauttojen matkat onnistuisivat vedyn voimalla. Kolmen-neljän tunnin mittaisille matkoille vetysäiliöt aluksella taas olisivat liian raskaat.

H2 Ecosystem Roadmap -hankkeen projektinvetäjä Kaisa Penttilä avasi tilaisuuden lopuksi keskustelun siitä, miten voidaan yhdessä olla edistämässä vetytalouden kehittymistä ja sen myötä alueen vihreää siirtymää ja hiilineutraaliustavoitteita. Keskustelua ekosysteemin haasteista ja kehittymismahdollisuuksista käytiin vilkkaasti.

Regulaatio ja lupa-asiat nousivat haasteiden listalla korkealle, ja vinkkinä annettiinkin, että jotta luvituksesta saadaan sujuvaa ja oikeudenmukaista niin kaavojen ja maankäytön suunnittelunkin kohdalla, vaaditaan virkamiesten osallistamista riittävän aikaisessa vaiheessa prosessia. Myös osaamisen jakamista pidettiin tärkeänä, sillä se vähentää väärinymmärryksiä. Keskusteluissa kaivattiin myös selkeää tietoa eri vetyprojekteista ja sitä, kuka työtä koordinoi ja johtaa.

Vedyn hyödyntämiseen liittyvä workshop järjestetään seuraavan kerran tammi-helmikuussa 2022, joten H2 Ecosystem Roadmap -hankkeen sivut kannattaa ottaa seurantaan.

 

Tagit: