Vastuullisuustyö on jatkuva prosessi matkailualalla
26 yrittäjää ympäri Pohjanmaata kokoontui 18.11. infotilaisuuteen, jonka aiheena oli Mitä on kestävä ja vastuullinen matkailun kehittäminen?
26 yrittäjää ympäri Pohjanmaata kokoontui 18.11. infotilaisuuteen, jonka aiheena oli Mitä on kestävä ja vastuullinen matkailun kehittäminen?
Tilaisuuden kouluttajana toimi Tiina Reijonen. Hän on kokenut konsultti, jolla on kokemusta pienyrittäjyydestä matkailualalla. Hän aloitti kertomalla, miksi Sustainable Travel Finland -ohjelmaan kannattaa osallistua. Reijonen korosti, että kyse on vahvasta myyntivaltista, jolla voi houkutella asiakkaita, jotka ovat kenties valmiita maksamaan tuotteista ja palveluista hieman enemmän.
Tilaisuudessa todettiin, että vastuullinen matkailu on tullut jäädäkseen. Sekä matkailijat että matkanjärjestäjät odottavat, että yritykset tarjoavat vastuullisia tuotteita.
Harri Alatalo Hotelli Krepelinistä huomautti, että työ jatkuu myös sen jälkeen, kun STF-merkki on myönnetty yritykselle. Hotelli Krepelinille myönnettiin STF-merkki kesäkuussa, ja vaikka sertifiointi on saatu, ei yrityksen työ asian parissa lopu vaan kyse on jatkuvasta prosessista.
Cisse Grönholm Närpiön Hotel Red & Greenistä mainitsi, että on tärkeää asettaa jokin aikataulu prosessille, sillä tällainen paine auttaa sen loppuun saattamisessa. Myös Hotel Red & Greenille on myönnetty STF-merkki.
Paikallisuuden huomioiminen on osa vastuullisuustyötä
Reijonen jatkaa, että myös rekrytointikysymyksissä vastuullisuus on tärkeää, erityisesti nuoremmille sukupolville. Tulevaisuuden työntekijät arvostavat työnantajaa, jonka arvoihin lukeutuu myös vastuullisuus.
Vastuullinen matkailu ei liity pelkästään ympäristöasioihin. Yksi esimerkki sosioekonomisesta vastuullisuudesta liittyy siihen, miten saada rahat jäämään alueelle. Esimerkiksi tapahtumia järjestettäessä voi miettiä, täytyykö palvelut ostaa ulkopuolelta, vai voiko kaiken hoitaa paikallisten yritysten kanssa, jotta rahat pysyvät alueella.
Reijonen muistutti, että on hyvä miettiä myös paikallisuutta. Käytetäänkö paikallisia tuotteita ja raaka-aineita? Ovatko henkilöstön työvaatteet paikallisia tai vähintäänkin kotimaisia? Otetaanko paikallinen historia huomioon?
Kaikkea tätä täytyisi korostaa tuotteen markkinoinnissa. Paikallinen historia ja ruoka sekä paikalliset tuotteet tulisi nostaa esille. On hyvä kertoa, kuinka esimerkiksi ympäristö- ja henkilöstöasioiden suhteen toimitaan. Tässä tullaan viestinnän tärkeyteen.
Viesti vastuullisuudesta vastuullisesti
Kun on kyse viestinnästä yleisesti, on tärkeää päättää, kelle halutaan viestiä, mitä viestitään ja kuinka viestitään. Mitä viestintä tarkoittaa silloin, kun on kyse vastuullisuudesta? Tietysti kannattaa korostaa vastuullisuuden eteen tehtyä työtä, saatuja sertifiointeja ja ennen kaikkea sitä, miten vastuullisuus otetaan huomioon päivittäisessä toiminnassa. Asiakkaat haluavat tietää tarkalleen, mitä yritys tekee, sillä he haluavat nähdä konkreettisia toimia. Toinen tärkeä asia on nostaa esille yrityksen arvoja.
Reijosen mukaan yritykset keskittyvät usein ulkoiseen viestintään, mutta yleensä suurimman haasteen muodostaa sisäinen viestintä. Usein pääsee unohtumaan, että oma henkilöstö on suurin resurssi viestittäessä vastuullisuudesta loppuasiakkaille, joita henkilöstö tapaa jokapäiväisessä työssään.
Kaikista tärkein vastuullisuusviestintään liittyvä asia on se, että viestintäsuunnitelman työstäminen aloitetaan samaan aikaan kuin itse vastuullisuustyö. Se kertoo asiakkaalle, mitä, miksi ja miten yrityksessä toimitaan vastuullisuuden eteen. Asioista kannattaa viestiä säännöllisesti kaikissa yrityksen viestintäkanavissa, sekä ulkoisissa että sisäisissä.